woensdag 22 maart 2017

Inhaalslag


Sijs, man (Spinus spinus)
Uiteraard weet ik dat ik dat ik achterloop. Met alles wat blogger betreft, reageren, plaatsen, lezen, kijken... Smoezen verzinnen heeft geen zin want het is simpel, ik had geen zin en een hobby moet leuk blijven tenslotte. De laatste dagen gaat het weer eens de goede kant op, mede dankzij een korte vakantie na drukke maanden met van alles en nog wat.

Een van de vaste vogelmomenten zijn de uitjes met Maria, alleen fotograferen we dan lang niet altijd maar toch is er het een en ander overgebleven van de maanden februari en maart. Niet alleen vogels maar ook wat macro's.

Op een regenachtige maandag plaatste ik voor de 'macromonday' foto op Google+ deze foto. Gemaakt in de tuin van een millimeter klein sprietje mos met een druppel. Een andere foto van de serie staat eronder.


Druppel aan mos
Druppeltjes aan mos
Deze, en de foto's hieronder zijn met mijn macrolensje gemaakt. Dat gaat uit de hand en met autofocus, wat dat betreft is het een grote vooruitgang vergeleken met de spiegelreflex + lens die ik altijd op statief moest zetten en handmatig moest scherpstellen.

Gewoon schormos (denk ik)

Groot dooiermos
Bij de foto van het gewoon schorsmos (Helma, Maria...... help) kreeg ik zo'n idee dat als ik hem 90 graden naar links zou draaien dat het net een mini bos lijkt, ik zou er zo kaboutertjes in kunnen fotoshoppen ;-).

Dan vogels, tenslotte draait het daar toch altijd het meest om bij mijn natuurbeleving. Heerlijk dat alles nu zingt, baltst en ik geniet tijdens mijn ochtendwandelingen met de hond van een kakofonie aan geluid. Nu nog wat meer zon en ik ben weer helemaal een gelukkig mens.

Tijdens een zonnige februaridag troffen we een Klapekster die driftig op jacht was naar mestkevers. We vonden ook zijn opslagplaatst, dat was me nog nooit gelukt dus dat was een leuk extraatje.

Klapekster (Lanius excubitor)

Gespieste mestkever
Tijdens onze wandeling zagen we Klappie met regelmaat jagen en kevers vangen en oppeuzelen. Dat laatste vooral al het spiesen niet helemaal lukte. Nou ja, een gevuld buikje is ook fijn :-).

Toen kwam er een tijd lang niets. We bezochten wel de brouwersdam waar we genoeg meeuwen zagen (en fotografeerden voor een ringmelding) maar de stoere soorten zaten ver op zee. Genieten was het zeker wel en de jaarlijst werd aardig aangevuld.

Thuis in de tuin zat een Houtduif, dat is zo'n soort die ik nooit fotografeer. Geen idee waarom eigenlijk want ze zijn best mooi. Deze foto is door het raam genomen en is daarom niet van topkwaliteit maar ik vond dat deze jongen een plekje verdiende.

Houtduif (Columba palumbus)
En nu ben ik dan een weekje vrij en is het tijd om de systeemcamera met telelens eens goed uit te proberen met verschillende instellingen. Ik heb dus al diverse opties uitgeprobeerd. Vooralsnog met vogels die min of meer stilzitten, de vluchtfoto's moeten later nog. Daarbij regent het hier wat wandelen niet in de weg staat maar fotograferen in de regen vind ik niet echt leuk tijdens het wandelen. De foto's hieronder zijn dus niet onder ideale omstandigheden gemaakt maar ik ben er, mede daardoor, best tevreden over. Uiteraard hoop ik op verdere vooruitgang en ontwikkeling maar ik begin de systeemcamera nu een beetje te kennen en word er steeds blijer van. Ook deze foto's uit de hand wat ik eerst beslist niet kon.

Gegeten moet er worden, zeker hier waar de temperatuur nog wat lager is dan bij ons.

Grote bonte specht (Dendrocopos major)

Het is trouwens een paartje maar de dame laat zich weinig tot niet zien, er wordt wel druk gehakt en geroffeld.

Grote bonte specht (Dendrocopos major)
Tot mijn vreugde zijn er veel Sijsjes en heel vaak zijn er dan ook enkele Kepen. Dat klopte inderdaad, er kwam een paartje in de tuin. Helaas erg onhandig vanuit mijn standpunt en dan ook nog in rommelig gras :-S. Omdat het een vogel is die je toch niet zo vaak ziet plaats ik er één foto van.

Keep (Fringilla montifringilla)
Dan de schattige Sijsjes, de helft kleiner dan de Groenling die ook behoort tot de vinkenfamilie. Ook de Goudvinken zijn in de buurt maar durven nog niet op de foto, net als de Zwarte roodstaart. Het zijn wel waarnemingen waar ik heel blij van wordt, net als van de zingende Geelgorsen en Veldleeuweriken.

Sijs, man (Spinus spinus)

Sijs, man (Spinus spinus)
Groenling (Carduelis chloris)
De Boomklever weet de door mij gekraakte walnoten erg te waarderen terwijl de Ringmus zich op de vetbol stort.

Boomklever (Sitta europaea)

Ringmus (Passer montanus)
Tenslotte de soorten die er altijd zijn maar daarom nog niet saai. Met name het verenpak van een Merel vind ik erg fraai en Roodborsten, tja, die zijn gewoon lief, klein en schattig.

Merel (Turdus merula)

Roodborst (Erithacus rubecula)
Tot zover mijn, met name, regenvogelfoto's. Wie weet wordt het tweede deel van de week beter en anders... de lente is begonnen dus die zon komt wel. Ondertussen oefen ik verder en plaats als ik zin heb.

Mocht je de blog gelezen en bekeken hebben, dan heel erg bedankt. Na zoveel laksheid van mijn kant waardeer ik het zeer.





13 opmerkingen:

  1. Ja, dat bloggen moet wel leuk blijven natuurlijk ;-) Ik had me voorgenomen in de winter mijn achterstand in te lopen, maar dat blijkt toch niet gelukt. Brand is erger zullen we maar zeggen.
    Dit is wel weer een heel fraai blog. Goed om te lezen dat je systeemcamera met macrolens zo goed bevalt. Die ervaring heb ik inmiddels ook: heerlijk dat lage gewicht en autofocus die het gewoon meestal goed doet. De mosjes met druppels vind ik de mooiste plaatjes uit dit blog, maar de vogels staan er toch ook goed op, hoor (jij hebt de 70-300 toch?)
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marianne,
    Fantastische beelden. Prachtig al die verschillende vogels. En wat zijn die foto's met dat mos en die druppeltjes eraan ontzettend mooi. Vooral die licht roze achtergronden kleuren er perfect bij. Super gedaan!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastisch Marianne zulke inhaalslagen lust ik wel pap van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marianne,
    Je bent na zo'n inhaalslag gelijk weer helemaal bij! Mooie vogeltjes, je systeemcamera doet wat ie moet doen. EN die macro's tssss...die zijn echt heel gaaf! Wat een heerlijk lensje!
    Ik ben toch wel blij dat je ff een blog hebt gemaakt om dit te delen.
    Tot gauw en geniet nog van je vrije dagen!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marianne,
    Als je eropuit trekt hoef je niet altijd foto's te maken. Dat kan heel ontspannend zijn. Maar als je het dan toch wilt doen is het prettig als je mooie onderwerpen voor je lens krijgt. Daarover heb je niet te klagen, want je laat hier veel moois zien. En bloggen? Zo lang je het leuk vindt kan je het doen. Als je even geen zin hebt, ga je toch lekker wat anders doen. Met een nieuwe systeemcamera op pad, flink oefenen en daarna ons prachtige beelden laten zien van de voorjaarsmaanden.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Marianne,
    die Bilder 2-5 sind super geworden sehr zart und toll freigestellt das Motiv, gefällt mir sehr gut. Auch der Specht ist super
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Marianne,

    het is ook precies zoals je het zegt: Een hobby moet leuk blijven en als je een keer geen zin hebt dan moet je ook echt naar jezelf luisteren ;-) Heerlijk dat je met Maria lekker kunt vogelen ook al wordt er dan niet altijd gefootgrafeerd.
    De foto's die je overgehouden hebt zijn echt heel fraai en hier mag je dan ook met recht trots op zijn :-) Ik heb er in ieder geval van genoten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk weer wat van je te zien!
    Uiteraard weer lekkere vogelbeelden maar mijn aandacht wordt vooral getrokken door het eerste mosje, wat een prachtige scherpte, top!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn dat je weer een blog hebt gemaakt. Het gaat je goed af met die systeemcamera. Je hebt weer prachtige foto's gemaakt; de boomklever en de grobo steken er boven uit alhoewel de sijs niet onderdoet. Maar het meest spreekt mij de druppel aan. Die heb je zooo mooi in beeld gebracht, een waar schilderij met schitterende kleuren en prachtig perspectief. Gefeliciteerd.
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een hele mooie inhaalslag met leuke vogeltjes maar ook de druppels en het mosje spreken mij aan. Fijne zachte tinten in deze foto's.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Some really fabulous images Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen