dinsdag 4 september 2012

Streepje voor!

Nadat ik zondag met de nodige frustraties de Groene Jonker was uitgelopen, sprak ik vanmiddag met vogelvriend Kees af om een rondje Jonker te doen. Op dinsdagmiddag zou het toch niet zo'n gekkenhuis zijn als in het weekend.

Dat klopte gelukkig ook. Er waren wel meer mensen dan normaal, maar over het algemeen waren het 'normale vogelaars' die lekker aan het kijken en genieten waren. Sommigen moesten nog wel even vanuit het riet of begroeiing terug naar de paden gehaald worden, maar de hoeveelheid overtreders viel vandaag relatief mee. Het scheelde waarschijnlijk ook dat de mannen van Natuurmonumenten bijna de hele middag rondliepen door het gebied.

Uiteraard is nog steeds voor velen het Kleinst Waterhoen het doel of reden van bezoek maar gelukkig werden de meeste vogelaars ook blij van al het andere moois in de Jonker want het Kleinst Waterhoen hield zich halsstarrig verscholen.

Kees en ik liepen een rondje en noteerden menige Watrerral en Porseleinhoen. We zagen zelfs nog een donsjong van een Waterral die net heel klein vleugeltjes met wat tekening begon te vertonen. Een hoog knuffelgehalte en dan die gekke lange poten en snavel, grappig beestje.

Ineens kwam er een schreeuw van een  andere vogelaar: "Zeearend". Een blik omhoog bevestigde de gil. Een juveniele Zeearend zeilde over de Jonker en bleef daar toch nog wel een tijdje boven rondcirkelen. Gave soort zo even tussendoor.

Zeearend, juveniel

Even later vlak boven ons een juveniele Havik, die kwam schitterend dichtbij en liet zich even fraai platen.

Havik, juveniel


Na nog diverse Buizerds, een Torenvalk en een Bruine Kiekendief te hebben gezien, liepen Kees en ik het rondje naar de Zuid-oost kant van de Jonker. Op bij elk slikje vonden we wel iets, vooral Watersnippen. Ze zaten werkelijk overal waar je keek. Maar ook een groep Lepelaars vloog over en een mooie Zwarte Ruiter, Witgat, Oeverloper, diverse ralletjes en Kwikstaartjes liepen over de slikjes of in de rietkragen. Regelmatig kwam er nog een heidelibel voorbij maar van Kees moest ik vandaag op vogels letten ;-).
Teruglopend naar de plek van het Kleinst Waterhoen gingen we toch nog maar even zoeken. Twee Porseleinhoentjes zaten lekker te poetsen en te zonnen. Ineens zag ik het Kleinst, hij/zij liep ongeveer 10 seconden langs een rietrand. Gelukkig konden een paar mensen hem nog zien maar er waren er ook die hem helaas op dat moment misten, jammer.

Nadat we het Kleinst dan toch nog hadden gezien gingen we terug richting parkeerplaats en fiets. Maar dan kom je wel langs het beste hoekje van de Jonker, met de meeste slikplaatjes, de meeste steltlopertjes en een ruime blik over de plas. De slikjes zaten goed vol: Bontbekpleviertjes, Kieviten, teveel Kemphanen, Bonte Strandlopers, en ehhh Watersnippen, veel Watersnippen, een Kleine strandloper, "en een Streep" merkte ik op. Een schitterend mooie adulte Gestreepte Strandloper liep te foerageren op een van de slikjes. Niet eens al te ver weg en prachtig te zien door de scoop, en met wat moeite vanwege het tegenlicht waardoor ik behoorlijk wat moest 'plussen', ook te fotograferen, gewoon vanaf het pad (ja, zo kan het ook ;-). Kees trok de vogelgids er nog even bij en daarna waarschuwden we nog wat bekenden. Een Gestreepte Strandloper is een rode soort en daardoor voor veel mensen toch een vogel om even voor langs te komen. De Streep, en de ontdekking ervan, werd gewaardeerd. Zelf was ik al mijn boosheid van het weekend vergeten. Het was een heerlijke middag. Mooi weer, mooie vogels, prettig gezelschap en een mooie zelf- ontdek-soort. En dát is toch het leukst. Vandaag had ik een Streepje voor.

Gestreepte Strandloper

Gestreepte Strandloper

Gestreepte Strandloper

6 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke dag vogelen samen met Kees, was een goed plan van je!En dan de Kleinst zien en ook nog de Gestreepte Strandloper. TOP. Ik ga voorlopig ook niet meer in het weekend naar de GJ ivm die asociale fotoverzamelaars, die lopen te stampen dwars door de slikjes! Fijn dat je "jouw" Groene Jonker weer kon beleven, met lekker een mooie rooie ontdekking. Tot ziens Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je die Gestreepte en, eindelijk, het Kleinst hebt gevonden. Benieuwd of ik hier de komende dagen nu nog de Blonde Mopper ga kunnen spotten rond en, vooral, in het huis.
    Die jonge Havik vind ik wel bijzonder intrigerend. Heb je die witte vis in zijn vleugel opgemerkt? Een teken uit de hemel?
    Overigens, heb je jezelf nog gecheckt op teken? Uit het gras.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Laatst ook nog iemand (geprobeerd) teruggeroepen. Kreeg een grote bek, waar ik me mee bemoeide.
    Maar fijn dat je er weer helemaal bent op internet. En natuurlijk altijd met mooie plaatjes en verhaaltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marianne,
    Zo leuk hoe je vertelt over de vogelaarswereld, en fijn om te lezen dat je bezoekje aan de GJ een aardig succesje werd, gefeliciteerd met je Streepje ;-)
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Handig dat je nu ook bij blogger zit, Marianne. Nu krijg ik je nieuwe blogs in mijn leeslijst. Ik ben al een tijdje niet in de GJ geweest. Na je enthousiaste blog ga ik ook weer eens kijken. Het schijnt wel geholpen te hebben dat ze het waterpeil hebben laten zakken. Mooie foto's heb je gemaakt en wat geweldig dat je het Kleinst gezien hebt. Je roofvogels vind ik ook geweldig. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marianne,
    Gave foto's van deze vogels. Erg mooi zo vliegend in de lucht.
    Grappig om die strandloper te zien speuren, zo langs het water naar voedsel.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen