zaterdag 30 december 2017

Goed voornemen ;-) en een vlinderterugblik naar zomer 2017

Een vogelkennis en dorpsgenoot van me doet het al jaren, elke werkdag een blogje. Nu is hij wel vrij van werkverplichtingen en heeft wellicht iets meer vrije tijd tussen zijn beslommeringen door maar het is wel een leuk idee. Ik denk dat ik een soort combi van van alles wat ga doen. Af en toe een miniblog met 1 foto en een paar regeltjes tekst, wellicht een langere maandblog zoals Kees Dommelvos voorstelde om overgebleven foto's te laten zien en af en toe eens een echt vogel-(natuur)verhaal omdat schrijven ook zo leuk is. Een gedicht zal er dan ook nog wel eens tussendoor komen.

Vandaag begin ik met twee foto's uit juni. Ik was een dag met Maria en Paul naar Limburg waar we op zoek gingen naar (nieuwe) vlindersoorten. Het was nog best lastig en de 'buit' viel tegen. Dat had vooral met het, ik houd het netjes, niet zulk fantastische weer te maken. Maar een Boswitje op de Sint Pietersberg was toch wel erg leuk. Ook de Dwergblauwtjes lieten zich mooi zien maar vond ik wel lastig te fotograferen.

Boswitje (Leptidea sinapis)

Dwergblauwtje (Cupido minimus)
Het Dwergblauwtje is écht klein: het heeft een vleugelspanwijdte van slechts 18 tot 22 milimeter!

We bezochten de Amsterdamse waterleidingduinen waar we de Keizersmantel vonden, altijd een imposante fladderaar.

Keizersmantel (Argynnis paphia)

Keizersmantel (Argynnis paphia)

Keizersmantel (Argynnis paphia)
Later ging ik met Maria  weer naar Limburg op zoek naar de Staartblauwtjes die wij allebei nog nooit gezien hadden. Dát was een geslaagde trip met niet alleen het Staartblauwtje maar ook de Koninginnepage, het Donker Pimpernelblauwtje en een Wespspin (ook wel Tijgerspin genoemd) die haar prooi aan het inspinnen was, hetgeen ik van zeer nabij kon bekijken. De spin tolde als een gek in het rond en je kon gewoon het gaatje waar de spinrag uitkomt goed bekijken, erg stoer!

Staartblauwtje (Cupido argiades)

Staartblauwtje (Cupido argiades) Je ziet echt de staartjes, zo leuk!

Staartblauwtje (Cupido argiades)
De foto hierboven heb ik door het gras heen genomen.

Koninginnenpage (Papilio machaon). E

 Even ter illustratie: een Koninginnenpage heeft een vleugelspanwijdte van 65 to 85 mm. Er kunnen dus 4 tot 5 Dwergblauwtje in 1 Koninginnenpage.


Donker pimpernelblauwtje (Phengaris nausithous)

Wespspin (Argiope bruennichi) pakt haar prooi in
Op hetzelfde veldje maakte ik een close-up van een Pluimvoetbij met een hoofd vol stuifmeel, dit eigenlijk alleen om de prachtige mogelijkheden en scherpte van mijn super mini-Olympus macrolens. 60 mm, F2.8 en het weegt bijna niets. Ik sta nog steeds versteld van dit lensje en heb er al veel macro-plezier van gehad.

Pluimvoetbij (Dasypoda altercator)
Maar het was een vlinderterugblik, dus even bij de les blijven.

In Tsjechië werd ik blij verrast door het veld vol met (on)kruid, bloemen en distels naast ons dorp. Het wemelde er van de vlinders, vooral heel veel Koevinkjes en Bruine Zandoogjes. Die hebben al vaak op de blog gestaan. Waar ik heel blij van werd was van de grote hoeveelheid Dambordjes. Eentje heeft bijna drie kwartier op mijn hand meegereisd en meegefotografeerd, heel bijzonder.
Ook het Roodstreephooibeestje vond ik terug, een schattig en fraai klein vlindertje.

Roodstreephooibeestje (Coenonympha glycerion)

Dambordje (Melanargia galathea)
Bedankt voor het lezen en kijken. Een zomers tintje in de winter kan volgens mij geen kwaad :-).

Tot een volgende blog.

16 opmerkingen:

  1. Een mooie terugblik en een goed voornemen. Ben ik ook van plan, maar ik weet nog niet wat ;-)
    Groetjes en de beste wensen voor 2018 met weer veel mooie foto's!
    Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach Dick , het zijn voornemens dus geen keiharde beloftes. We zien het vanzelf wel, dat komt ook bij jou op z'n tijd. En eigenlijk is het ook wel leuk dat we het niet precies weten, zo blijft het een verrassing :-).

      Verwijderen
  2. Hallo Vlindervriendinnetje,
    Nu het warmterecord gebroken is op een zeg maar lenteachtige 31 december, past een vlinderblog uitstekend!! En wat leuk dat je ineens de blog-kriebels kreeg!! Te mooi om niet te delen vind ik. Vooral de vrouw pluimvoetbij, wat een schitterrende macro heb je gemaakt, een heel fijn lensje idd! Ook het roodstreephooibeestje, wow,wat is dat een gaaf vlindertje. Onze uitjes naar Limburg leverde ons super soorten op. Wat was het een fijne dag daar op het veld met de staartblauwtjes en de S rest ;-) Ik hoop dat je goudvinkje ook gauw aan de beurt is........
    Groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé natuurvriendinnetje, wat hebben we het weer leuk gehad afgelopen jaar en dat Staartblauwtjesveldje was wel echt gaaf idd. Bedankt voor je determinatie met al die bijen.zweefvliegjes etc., de Pluimvoetbij was zo ook mooi maar het is toch leuker als er een naam aan hangt :-). De Goudvink staat klaar voor een blog in het nieuwe jaar!

      Verwijderen
  3. Gewoon zo doorgaan.
    Prachtige foto's op je blog
    Veel natuur en fotoplezier in 2018
    groetjes Huib

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Huib. Gewwon zo doorgaan, dat geldt natuurlijk ook voor jou en ik wens je heel veel plezier in het veld en met je ringwerkzaamheden! Een goed 2018 voor jullie allen.

      Verwijderen
  4. Hoi marianne,
    een prachtige terugblik van deze mooie vlinders.
    ik wil je bedanken voor je lieve berichtjes en je mail na het overlijden van onze lieve kleinzoon Jahnay.
    Toch wil ik je ook een heel mooi 2018 komen wensen. Wie weet komen we elkaar weer eens tegen.
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Helma. Wat kan ik jou meer wensen dan alle goeds? Om een jaar zo af te sluiten met gemis en een nieuw jaar te beginnen met gemis is zo zwaar. Ik hoop echt van harte dat de donkere tijden met de tijd weer wat opklaren voor jullie en dat je weer kunt gaan genieten van alles wat mooi is maar ik realiseer me dat dat niet eenvoudig is. Gelukkig ben je een natuurmens, dat zal je helpen wat te helen, ondanks alles.
      Het zou inderdaad leuk zijn als we elkaar weer eens treffen, in de Jonker ofzo. Lieve Helma, neem je tijd, ooit wordt het beter.

      Knuffel, Marianne

      Verwijderen
  5. Dag Marianne,
    Je hebt de smaak al te pakken merk ik. Een mooie terugblik op een paar dagen met een aantal bijzondere soorten. De pluimvoetbij vind ik de mooiste van allemaal, ook al is het dan geen vlinder. Zoeken naar de voor jou beste vorm om te bloggen gaat je vast lukken. Het hoeft echt niet veel tijd te kosten als je weet wat je wilt.
    Nogmaals een plezierig 2018 gewenst.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees, jaja, ik dacht gas en gaan. Dus heb ik ook wat blogjes klaargezet, klein maar fijn. En jij motiveerde me natuurlijk ook met jouw commentaar.
      Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  6. Hoi Marianne
    Wat een mooie vlindervaria, gaaf hoor die koninginnepage, maar ook het dambordje. En dan het staartblauwtje, nog nooit van gehoord. De harige pluimvoetbij met al dat stuifmeel is geweldig.
    Heel mooi overzicht.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ghita. Het was ook een beetje jammer om niets met de foto's te doen en gelukkig is de motivatie er weer een beetje om te bloggen. Ik heb vorig jaar zoveel andere dingen gedaan en dan moet je keuzes maken wat je op dat moment het leukste vindt. Nu heb ik een paar blogjes in het verschiet en dan zien we weer verder.
      Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  7. Hoi Marianne,
    Wat laat je meteen weer mooie foto's zien. Prachtig hoe je al deze fladderaartjes hebt weten te fotograferen. Sterke compo's met ook hele mooie achtergronden. Super gedaan!!

    Ik wens je alle geluk en gezondheid voor 2018!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Marianne,
    wat leuk dat je de daad maar direct bij het woord gevoegd hebt. En wat is het weer genieten van jouw prachtige foto's. Heerlijk, die zomerse beelden.
    Het lijkt me een goed plan om verschillende vormen van bloggen uit te proberen. Merk je vanzelf wat jou het beste ligt. Ik blijf je graag volgen om te zien waar je mee komt.
    Voor het komende jaar wens ik je alle goeds en veel vogel- en fotoplezier.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen