dinsdag 20 augustus 2019

Van alles wat of wat van alles

Natuurlijk, de titel van mijn blog is 'De Vogelkijker' maar dat doe ik ook nog steeds, dus daar is niets mis mee. Qua foto's ben ik wat meer de macrorichting op gegaan en ben daardoor nu ook de kleinere insectjes wat meer aandacht gaan geven. Maar ook vlinders en libellen laat ik als het kan nooit lopen, dat vind ik al heel lang leuk.

Anderhalve week geleden ging ik op zondag met Maria naar 'Kampina' in Brabant. We gingen speciaal voor beestjes, hoopten de Blauwe breedscheenjuffer te vinden en nog wat leuke (zweef)vliegen en wantsen. We begonnen echter zodra we uit de auto stapten met vogels :-). We zagen 2 Ooievaars en op mijn vraag, 'het zijn toch geen Zwarte ooievaars', keek Maria in haar kijker en zei: ...nou...... Mijn telescoop stond al naast de auto omdat ik weet dat ik spijt krijg als ik die niet meesleep. Dus richtte ik mijn telescoop snel op de vogels en werd helemaal gelukkig. Het waren 2 Zwarte ooievaars en daarmee was eindelijk, eindelijk een schaamsoort van mijn Nederlandse vogellijst geschrapt. Ik had ze al zo vaak gezien in het buitenland maar in Nederland wilde het maar niet lukken. De dag begon dus erg goed. Vervolgens pikten we een Wespendief mee die in het gebied rondhing, en diverse andere 'gewone' vogels.

Hierna gingen we wandelen en ons op de kleinere beestjes richten. Maria heeft er al diverse laten zien maar ik zet hieronder ook een kleine verzameling van foto's van onder andere die dag maar ook foto's die later in de week tot en met vandaag genomen zijn.

Blauwe breedscheenjuffer (Platycnemis pennipes)

Blinde bij (Eristalis tenax)

Doodskopzweefvlieg (Myathropa florea)

Gehakkelde aurelia (Polygonia c-album)

Kleine vuurvlinder (Lycaena phlaeas)

Pyjamaschildwants, nimf (Graphosoma italicum)
Na deze zondag kwamen er wat dagen met veel regen en wind Zo ook op woensdagavond rond 18:00 uur. Maar... op de regio groepsapp van de vogelaars kwam een melding binnen van een Steltstrandloper. Een Amerikaanse zeldzaamheid in de Waverhoek! Dat is min of meer in mijn voortuin. Ik liet alles voor wat het was en sjeesde naar de Waverhoek. Daar was ik niet de enige (het bleek dat de app met enige vertraging bij mij was binnengekomen). Opgewonden vogelaars liepen af en aan. Om een lang verhaal kort te maken, we hebben met een grote groep diverse keren van west naar oost in het gebied gelopen omdat de vogel telkens naar een andere kant vloog. Dat had overigens niets met verstoring door vogelaars te maken. Het was ondertussen hevig aan het regenen en iedereen was doorweekt. Maar we kregen de vogel uiteindelijk allemaal mooi te zien. Geweldig. Het was een bijna volwassen vogel die nog een groot deel van het zomerkleed 'aanhad', waardoor de tekening (door de telescoop) dan ook echt mooi te zien was, bijna zoals hij ook in de vogelgids staat. Natuurlijk maakte ik een bewijsfoto. Het is een zeldzame dwaalgast uit Amerika en ik geloof dat het de 5e melding in Nederland was voor deze soort. De volgende dag vloog het beest nog rond en maakte een kort uitstapje naar een naastgelegen nieuw moerasgebiedje. Daar ben ik nogmaals gaan kijken en zo'n 200 andere vogelaars zijn die dag ook gaan kijken. Het beest zat vandaag nog steeds in de Waverhoek dus ik denk dat hij veel vogelaars een gelukkig moment heeft bezorgd. Voor veel vogelaars een droomsoort!

Steltstrandloper (Calidris himantopus)
Verder met de insecten. Er zijn soorten bij die een bizar en woest uiterlijk hebben zoals de, de naam zegt het al, Woeste sluipvlieg.

Woeste sluipvlieg (Tachina fera)

Woeste sluipvlieg (Tachina fera)
Maar ook onderstaande soort mag er wezen, hij is overigens heel klein maar met de macrolens zie je verrassende details.

Eriothrix rufomaculata
Tussen de planten in de tuin vond ik de rups van een Gele tijger, een nachtvlinder.

Gele tijger (Spilarctia luteum)
Ook in de tuin een Bosbijvlieg, mannetje. Met een close-up omdat je dan zo mooi de facetten in de ogen kunt zien.

Bosbijvlieg (Eristalis horticola)

Bosbijvlieg (Eristalis horticola)
Ik was verrast dat ik tijdens mijn zoektocht in het veld tegen een bijzonder beest aanliep: een Penseelkever. Nog nooit had ik er een gezien en ik vind hem echt heel fraai.

Penseelkever (Trichius fasciatus)
Dankzij de vondst van de rups van de gele tijger, trok ik mijn nachtvlinderbak na lange tijd maar weer eens tevoorschijn. Er zijn al aardig wat soorten in gekomen maar om daar mooie foto's van te maken is vaak lastig omdat de vlinders vaak in de kuilen van de in de bak geplaatste eierdozen zitten. Eén soort wil ik wel plaatsen omdat hij zo mooi vrij zat buiten de bak.

Oranje wortelboorder (Triodia sylvina)
Verder een leuke vangst van onder andere Lieveling, Stro-uiltje, Weegbreemot, Gewone grasuil, Bleke grasuil, Zuidelijke stofuil, Vlekstipspanner,Taxusspikkelspanner, diverse Grasmotten en Zwarte C-uil. Ik zal de bak voorlopig dan ook nog laten staan en hoop dan natuurlijk op een nieuwe of aparte soort.

Bedankt weer voor het kijken en lezen van de blog. Geniet van het mooie weer de komende dagen en mooie foto's en waarnemingen gewenst!

12 opmerkingen:

  1. I am glad that the Stilt Sandpiper provided you with such excitement and enjoyment, Marianne. A Ruff would cause equal glee among birders here and all would flock to see it. I have to tell you, however, that your excellent macro photography on this post provided me with a good deal of pleasure. This kind of photography is not easy and your results are impeccable, clear, sharp and with lots of detail. Bravo my good friend, Marianne. Big hugs from Canada. David

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marianne,
    Dat heb je goed gedaan. Prachtig al deze close ups van deze insecten.
    Je laatste foto vind ik ook heel bijzonder. Knap werk.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Marianne, gefeliciteerd met je lang gekoesterde wens een zwarte ooievaar in NL te zien. Mooi gelukt dus. Ook de steltstrandloper een mooie waarneming. De vlinders en insecten heb je heel fraai kunnen fotograferen, prachtige details!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Marianne,
    jij ook al een serie haarscherpe kleine beestjes. Knap gedaan. Ik ben ook veel met de macrolens bezig geweest, maar vind het een opgave om dat heel kleine spul zo scherp te krijgen.
    Die "woeste sluipvlieg" is wel een heel mooie en de penseelkever heel bijzonder.
    Leuk dat je zoveel nachtvlinders weet te vangen, maar kan me voorstellen dat een mooie plaat daarvan lastig is. Deze oranje wortelboorder staat er wel mooi op.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Marianne,
    Wat een mooie macroplaten laat je hier zien. Bovendien veel variatie en dan ook nog de namen erbij. Ik doe je dat niet na. De details van de insecten zijn prachtig zichtbaar. Maar goed dat ze relatief klein zijn, want als ze tien keer zo groot zouden zijn waren ze vast afschrikwekkend :-). Je hebt er overigens behoorlijk wat voor overgehad om de steltstrandloper te zien.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marianne,
    Supergaaf dat je nu eindelijk de zwooien hebt in NL!!!!!! EN zomaar onderweg. Ik moest lachen om je omschrijving van het moment met dat "nou...."geweldig! Je kleine beestjes staan er geweldig mooi op met hun gekke namen. Ook de facetjes van de Bosbijvlieg, superdesuper. Dan die Steltstrandloper wat een gedoe in de regen, maar gaaf die twitchstress in je voortuin ;-) Je ging ineens lekker met je nieuwe soorten. Ook mooi die pyjamanimf en die woeste vliegen. De kleine vuurvlinder staat er mooi op in een warme gloed. Gaaf is die penseelkever, hè, ik word er altijd wel vrolijk van als ik er een zie. Tot slot, ik ben helemaal weg van je oranje wortelboorder. Die heb ik ook ooit een keer gezien bij een nachtje nachtvlinderen met IVN, maar zo'n mooi exemplaar niet en al helemaal niet zo mooi geplaat, prachtige sfeer en kleuren! Ik heb er van genoten van alles en niet zo'n beetje ;-)
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie , afwisselende serie van de kleine beestjes. Knap dat je de namen weet, ik doe het je niet na.En dan tussen dat kleine grut nog een zeldzame steltstrandloper, ook daar had ik nog nooit van gehoord.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Marianne,

    werkelijk een supermooie serie. Bij maria had ik inderdaad ook al enge beestjes gezien en werd ik groen van alle gezien beestjes, dieren en bijzonderheden zoals de steltstrandloper. Ook je Pyjamaschildwants nimf vind ik echt heel erg mooi. De pyjamawants zag ik dit jaar zelf voor het eerst zelf en een nimf had ik dus ook nog nooit gezien.
    Je insecten en vlinders en vooral de woeste sluipvlieg vind ik erg mooi gefootgrafeerd. Jullie hadden werkelijk een topdag die dag :-)

    Lieve groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie fotos Marianne van de insecten. Z'on steltstrandloper is ook bijzonder om te fotograferen, die heb ik nog nooit gezien. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Extraordinario reportaje, me han gustado mucho todas las fotos. Enhorabuena Marianne, saludos desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. A series of wonderful creatures. Thanks for sharing.
    Hello from Italy.

    BeantwoordenVerwijderen