zaterdag 1 december 2018

Walk on...

De wereld om me heen lijkt stil als ik naar buiten kijk. Alles is omhuld door een ijslaag. Stil en koud is het. De vroege wandeling met de hond is er een die af en toe op knieën en handen moet want het pad waarop ik probeer te lopen is een ijsbaan. De hond doet een perfecte imitatie van 'Bambi' op het ijs, jammer dat stampertje er niet is om te helpen. Maar wat is het heerlijk buiten. Bij elke stap knispert het ijs onder mijn voeten en mijn adem maakt wolkjes in de koude ochtend.


Na het ontbijt ga ik weer op pad, de wereld lijkt nog steeds stil maar is het niet. Overal om me heen knispert, zucht, kreunt, tikt en leeft het smeltende ijs. De mist, wolken en zon veranderen de omgeving in een magische plek waar ik alleen in loop.


IJs dat takjes en bladeren omhult, maakt door de lens bijzondere structuren zichtbaar.




En hoewel ik het mooi vind, is de wandeling zelf en het beleven van deze plek waar ik al eerder zo vaak liep, het mooiste. Het verstilde en bevroren meer, een zeearend die geruisloos over vliegt maar die ik opmerkt omdat alle eenden de lucht in gaan. De structuren en kleuren in het zand, de wolken en de lucht die naadloos overgaat in het water. Walk on....



Een achtergebleven stoel herinnert aan een eerder seizoen met hoog water en vissers. Beide zijn in dit jaargetijde afwezig maar ver weg op de andere oever zie ik een figuurtje lopen. We zijn alleen maar toch samen in deze wondere koude wereld.


Zo loop ik door en laat de natuur haar heilzame werk doen. Vandaag is het grote geheel de balsem voor de ziel: frisse koude lucht, het ijs en het zand, de geluiden van alles om mij heen, zichtbaar en onzichtbaar, flarden mist, een sprankje zon. Natuur heelt, geeft ruimte, rust en bezinning. Na een uurtje draai ik me om en loop terug, 'met hoop in mijn hart'.


You'll never walk alone



When you walk through a storm
Hold your head up high
And don't be afraid of the dark
At the end of a storm
There's a golden sky
And the sweet silver song of a lark
Walk on through the wind
Walk on through the rain
Though your dreams be tossed and blown
Walk on, walk on
With hope in your heart
And you'll never walk alone
You'll never walk alone
Walk on, walk on
With hope in your heart
And you'll never walk alone
You'll never walk alone

Songwriters: Oscar Hammerstein II / Richard Rodgers
Songteksten voor You'll Never Walk Alone © Concord Music Publishing LLC

35 opmerkingen:

  1. A lovely poetic narrative, Marianne to accompany a fine series of photographs. I know exactly the sentiment you are conveying because I have made this kind of walk myself many times. I wonder how many people, totally disconnected from nature, have never strolled along like this and enjoyed the tranquility that being immersed in solitude and beauty brings? Thanks for sharing your spiritual moments with us.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you David, I was convinced that you would perfectly understand what I meant when I described my walk. For me it'salmost unbelievable that some people are really disconnected from nature and I feel sorry for them. Many people would at least feel a bit happier when they could enjoy the beauty of silence, wind, rain and sun...

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

      Verwijderen
  2. Hoi Marianne,
    Ik heb met je mee gelopen en heb het geknisper gehoord. Samen aan het water zag ik de eenden opvliegen .....De stilte en rust gevoeld, alsof ik erbij was. Zo mooi omschrijf je het. En nu zing ik met je mee, want you'll never walk alone. Schitterende foto's!
    Lieve groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Maria, het is fijn dat je met me meeloopt. In gedachten of in het echt, je bent er!

      X
      Marianne

      Verwijderen
  3. Hallo Marianne,
    die Beschreibung zu deinen Bildern sind genau treffend, solche Momente die man geniessen kann, sind unbezahlbar
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Danke Frank, du hast recht. Diese Momente sind richtig unbezahlbar.

      Grüsse, Marianne

      Verwijderen
  4. Hallo Marianne
    geweldige serie is dit.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      Dank je wel voor je aardige reactie :-).

      Groetjes,
      Marianne

      Verwijderen
  5. Hoi Marianne,
    Fantastische foto's van dit mooie gebied.
    Prachtig zo met die kou. Vooral dat uitzicht zo over het water in combinatie met de lucht geven prachtige beelden. Ik snap dat je hier graag komt, want hier komt ieder mens tot rust.
    Mooie woorden van het You'll never walk alone. Heb ik vaak meegezongen in de Kuip in Rotterdam...hihi..!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Marco. Ja, heerlijk rustgevend idd.
      En Walk On is ook een mooie meezinger.
      Groetjes, Marianne

      Verwijderen
  6. O Marianne, hier word ik ook even héél stil van.
    Wat heb je die lege, koude winterochtendsfeer hier mooi vastgelegd.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie Corrie. Leuk dat je meegenieten van de stilte.

      Groetjes,
      Marianne

      Verwijderen
  7. Some fabulous photography Marianne.
    With all that ice, I'm trying to image you on skates.:))
    Een aantal fantastische fotografie Marianne.
    Met al dat ijs, ik probeer afbeelding die u op de schaats. :))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Roy, thank you. I hope you have a huge imagination because I will not skate anymore, hahaha. My old muscles don't like it ;-).
      Kind regards,
      Marianne

      Verwijderen
  8. Heel anders, maar prachtig. Mooie landschappen en structuren, Vaker doen!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Dick. Ik maak wel eens vaker een ander 'uitstapje' zoals dit. Meestal heb ik die inspiratie vooral als ik in Tsjechië ben omdat het daar zo heerlijk rustig is. Maar ik zal eens nadenken om het ook in NL eens wat vaker te proberen. Voordeel van dit soort foto's is wel dat het niet wegvliegt of loopt ;-).

      Groet,
      Marianne

      Verwijderen
  9. Hallo Marianne, niet alleen mooi gefotografeerd maar ook heel mooi geschreven. Vormt zo een mooi geheel met elkaar. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ben. Dát was precies de bedoeling van de blog en ik ben blij dat het gelukt is :-).

      Groetjes,
      Marianne

      Verwijderen
  10. Todos os dias caminho em harmonia com a natureza, falta o gelo que nunca vi. Poesia existe sempre em tudo que nos rodeia na natureza.
    Boas festas.
    Bjs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Manuel, obrigado pela sua reação e você está absolutamente certo. A natureza é maravilhosa e inspiradora.
      Boas festas para você também!

      Marianne

      Verwijderen
  11. Hoi Marianne,
    Het gevoel dat je probeert over te brengen is gelukkig voor mij ook heel herkenbaar. Het gebeurt mij soms als ik in de AWD loop, maar recent ook tijdens een vakantie in Zuid Amerika. Als het ware alleen op de wereld, af en toe aantrekkelijk dierenleven, stilte, en besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Hoe ontspannend wil je het hebben?
    Jouw fotoserie versterkt het effect van je tekst.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees, inderdaad precies wat je zegt, alleen op de wereld, althans zo lijkt het dan en zo heerlijk om dat te kunnen ervaren. Het doet me wel goed dat er mensen zijn die dat ook zo kunnen beleven. Je beschrijving van Zuid Amerika zie ik ook echt zo voor me, prachtig. Fijn dat je er zo van hebt kunnen genieten!

      Groetjes,
      Marianne

      Verwijderen
  12. Wat een mooie foto's, geen idee waar dit precies is, maar je omschrijft het heel mooi, en als de weergoden ons gunstig gezint zijn, kunnen we dit zomaar in Nederland ook hebben, en wat verlang ik hiernaar, precies dat gevoel wat jij hier beschrijft... De stilte van de natuur, de rust (kan ook als het geen winterweer is natuurlijk).... heerlijk. Lekker relax blog
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ghita. De foto's en de tekst heb ik in Tsjechië gemaakt, ik kom daar een paar keer per jaar. Het is er altijd heerlijk en idd heel relaxed. Ik kan me zo voorstellen dat jij dat gevoel ook zou hebben in de (besneeuwde) AWD waar je heerlijk in stilte kunt wandelen en de natuur op je in laat werken.

      Groetjes,
      Marianne

      Verwijderen
  13. Hallo Marianne,

    ik ben hier echt even helemaal stil van!!!!
    Ik ben ook verbaasd dat het daar bij jullie al zo had of heeft gevroren!!?? Hier dus mooi niet maar als ik je foto's zie dan is het daar wel even "pittug" aangekomen.
    Ook je tekst was voor mij een hele mooie en ik kon me zo in jou verplaatsen. Heel mooi en ook heel heilzaam. Prachtig!

    Lieve groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees net dat deze foto;s dus in Tsjechië zijn gemaakt ;-)

      Verwijderen
    2. Dank je Helma. Ja in Tsjechië hebben we ook heuvels en naaldbossen om de hoek, die ben ik hier nog niet tegen gekomen in de polder :-) :-) :-). En inderdaad, door het landklimaat kan het er in november soms al erg hard vriezen. In dit geval leverde het wel een heel fraaie wandeling op, echt balsem voor de ziel!

      Groetjes,
      Marianne

      Verwijderen
    3. Kan ik wat van dat balsem krijgen ;-)

      Verwijderen
  14. Het heeft een tijd geduurd voordat ik de juiste methode heb ontdekt om op je blog te reageren. Nu dus!
    Ik wil je complimenteren voor dit waanzinnig mooi blog. De structuur van het zand en de passende kleuren geven de betreffende foto's een extra cachet. Licht, structuur en perspectief heb je prachtig gecombineerd. Ik blijf bepaalde beelden op mijn netvlies houden zelfs een paar maanden later nog.
    Ik heb van je foto's genoten en ik hoop dat je er nog meer zult maken en waarom niet in ons kikkerlandje...
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Frans voor dit mooie commentaar. Hier waren de omstandigheden helemaal goed, alles viel samen en ik was er...
      Ik wil zeker meer landschap gaan doen en dan ook natuurlijk gewoon in Nederland, alleen kan ik daar minder in mijn directe omgeving, vaak is het 's ochtends als ik met de hond loop nog mooi maar de hond samen met de camera is geen goede combinatie ;-).
      En dan komt er nog bij dat de mooiste momenten 's ochtends (heel) vroeg zijn. Nou ben ik wel een ochtendmens maar vroeg opstaan is weer iets heel anders...

      Verwijderen