woensdag 24 mei 2017

Lesbos 2017 E-K

We gaan vrolijk verder. Ik liep tegen wat determinatie problemen aan voor wat betreft de orchideeën die ik gevonden had, ik ben nu eenmaal geen 'plantelaar'.
Inmiddels heb ik uit diverse hoeken hulp gekregen maar wat is dat ook moeilijk zeg, zoveel variaties binnen een soort, pffff. Net als bij grote meeuwen, dat vind ik ook een ramp ;-).

De E dus. De Egyptische treksprinkhaan is een flinke sprinkhaan waarvan je best eens kunt schikken als hij zomaar langs je hoofd springt of vliegt. De soort kan tot een kleine 7 cm groot worden en opvallend zijn de gestreepte ogen. De Europese treksprinkhaan heeft dat niet.

Egyptische treksprinkhaan (Anacridium aegyptium)


Ezeltjes kom je regelmatig loslopend tegen, ook koeien trouwens. Deze ezel was nieuwsgierig wat voor broodje wij aan het eten waren. Ik vind hem vooral grappig door het grasje uit zijn mond. De loslopende dieren zijn overigens wel een genot om te zien en het kan ook gewoon. Niks gehaast, gewoon even wachten tot de Ezel, Koe, Schapen aan de kant gaan en dan vervolg je je weg.

Een aantal bloemen die ik maar heb geschaard onder de noemer 'Flora', behalve dan de Anemoon die ik wel ken. Orchideeën (laten) uitzoeken oké maar voor de rest geloof ik het wel. Ze zijn gewoon mooi en kleuren het hele eiland.

Anemoon (Anemone)




Hier dan een Geelsprietdikkopje, die dus voor mij nog altijd voor verwarring zorgt. Alhoewel, de laatste 3 determinaties gingen goed. Er is nog hoop...

Geelsprietdikkopje (Thymelicus sylvestris)

Geelsprietdikkopje (Thymelicus sylvestris)
In de doorwaadbare plaatst in de Tsiknias rivier waren bijna dagelijks Kwikstaarten te vinden. Hieronder een Gele kwikstaart. Alle zegen komt van boven zeggen ze toch?

Gele kwikstaart (Motacilla flava)
Een gewone oeverlibel met een lekker hapje.

Gewone oeverlibel, man (Orthetrum cancellatum)
Lang heb ik me afgevraagd waarom sommige vogels de term 'grauw' in hun naam hebben terwijl ze dat helemaal niet zijn. Onlangs las ik daar iets over maar ik kan het niet meer terugvinden :-S. Alleszins vind ik de onderstaande vogels niet Grauw maar Grappig en Gekleurd.

Grauwe gors, juv (Emberiza calandra)

Grauwe gors, juv (Emberiza calandra)

Grauwe klauwier (Lanius collurio)
Tegenover ons hotel zaten zoals elk jaar de Grielen te broeden. Het ging een tijd goed totdat er een dag met harde wind kwam waardoor het water van zee het gebied deels overstroomde. Het nest van de Grielen werd hierdoor ook vernietigd. Gelukkig zagen we later toch weer een soort van nest-activiteit op een andere plek. Ik hoop maar dat alles is goedgekomen en er binnenkort mooie kleine Grieltjes wandelen.
De foto is natuurlijk niet mooi. Grielen zijn schuw en zitten meestal op zeer grote afstand. Deze Griel was het minst ver weg van degene die ik ooit gezien heb, op eentje die voor de auto wegvloog na dan. Door de telescoop was de waarneming prachtig en omdat hij/zij diverse keren helemaal rechtop stond heb ik er toch een plaatje van gemaakt. Meestal zie je alleen maar een koppie boven het gras uitkomen.


Griel (Burhinus oedicnemus)
Dit jaar was er een influx van Groot geaderd witjes op Lesbos, werkelijk honderden hebben we er gezien. Het was voor ons een nieuwe vlindersoort en wat zijn ze mooi met hun doorschijnende vleugels, soms met rood-oranje vlakken of aders, soms helemaal wit bestoven. Prachtig.

Groot geaderd witje (Aporia crataegi)

Groot geaderd witje (Aporia crataegi)

Groot geaderd witje (Aporia crataegi)
Ook een leuke vondst was de Grote vos, op Lesbos hadden we die nog niet eerder gezien. Het is wel grappig om te ontdekken dat het eigenlijk met vlinders (en waarschijnlijk alles) net zo werkt als met vogels kijken, als je je er eenmaal mee bezighoudt, zie je steeds meer. De vlinder is met open vleugels oranje met zwarte vlekjes maar dát hield dit exemplaar lekker voor zichzelf.

Grote vos (Nymphalis polychloros)
De Hardoen is een hagedis, agaam, die zodra de zon zich laat zien gaat zitten opwarmen op rotsjes. Hieronder twee kleurvarianten.

Hardoen (Stellagama stellio)
Hardoen (Stellagama stellio)
De eerste orchidee dan. Deze Heilige orchis is vrij algemeen op Lesbos en in de tijd dat wij er zijn bloeit deze nog. Als je ze een keer hebt gezien, zie je ze vervolgens bijna overal staan. Ook deze orchidee varieert van kleur.

Heilige orchis (Anacamptis sancta)

Heilige orchis (Anacamptis sancta)

Heilige orchis (Anacamptis sancta)
Een zeer zeldzame orchidee die helaas nog niet bloeide is de Himantoglossum X Agiasense.  
Hij schijnt liefhebbers van over de hele wereld te trekken. Hij is ons vorig jaar aangewezen en we wisten de plaats nog. Deze zou ik dus graag eens in bloei zien.
Wil je meer over deze orchidee weten  (of over orchideeën op Lesbos) kijk dan eens op de blog van Jan van Lent.

Himantoglossum X Agiasense
Terug naar de vogels. Mijn jaarlijkse frustratie: de Hop. Ik hoor hem overal, ik zie hem zelden en als ik hem al zie is het ver weg (behalve die ene keer vlak voor de auto..... ook al). Zo ook dit jaar. Het was wel heel erg leuk was om te bekijken hoe pa en ma Hop af en aan vlogen met voer voor hun hongerige jongen. Tussen het continu oep oep, oep oep oep door hadden ze het heel druk. De foto's zijn van ver maar ik vond het zo leuk om te zien dat ze voor de herinnering meegaan.

Hop (Upupa epops)

Hop (Upupa epops)
Een Icarusblauwtje en een baltsende Izabeltapuit, deze laatste zat zoals vaak aan de 'verkeerde' kant van de auto waardoor ik half over Maria heen moest hangen om te kijken en eventueel foto's te maken. Bij mijn Lesbos blogs van de jaren hiervoor staan betere foto's van deze tapuit.

Icarusblauwtje (Polyommatus icarus)

Izabeltapuit (Oenanthe isabellina)
Als je door Lesbos rijdt, zie je op veel plaatsen kleine kapelletjes. Soms gaan we er even kijken in de hoop Gekko's of Tjiktjaks te vinden. Die vonden we dit jaar niet. De kapelletjes zijn goed verzorgd; er branden kaarsen en er hangen 'iconen'. Vaak is het er heerlijk koel en soms kun je buiten even op een bankje zitten om te genieten van de natuur om je heen.



We zagen dit jaar verrassend veel Kaukasuseekhoorns. Deze foto heb ik hangend uit mijn autoraam gemaakt terwijl de spiegel er nog half voor zat.

Kaukasuseekhoorn (Sciurus anomalus)
In de zoutpannen van Kalloni was de Kemphaan de meest geziene steltloper. Eerlijk gezegd heb ik niet echt veel met Kemphanen terwijl ik wel gek ben op steltjes. Deze Kemphaan zat dichtbij en als je dan de druppeltjes op de veren kunt zien is het toch wel erg mooi.

Kemphaan (Philomachus pugnax)
Dan gewoon grappig: een opblaaskikker. Ik weet niet wat voor soort kikker het is.


Een libel die we elk jaar zien is de Kleine oeverlibel.

Kleine oeverlibel, vrouw (Orthetrum taeniolatum)
Er zijn veel beestjes met het voorvoegsel 'Kleine'.......

Kleine plevier (Charadrius dubius)

Kleine strandloper (Calidris minuta)

Kleine tanglibel, man (Onychogomphus forcipatus)

Kleine vuurvlinder (Lycaena phlaeas)

Kleine vuurvlinder (Lycaena phlaeas)

Kleine zilverreiger (Egretta garzetta)

Kleine zilverreiger (Egretta garzetta)
Hoewel ik ze in Nederland om de hoek heb broeden en ze vaak zie, vind ik de Kluut nog steeds een van de mooiste vogels. Betoverd mooi en sierlijk. Ook in Lesbos!

Kluut (Recurvirostra avosetta)

Kluut (Recurvirostra avosetta)

Kluut (Recurvirostra avosetta)
Het einde van deze blog komt in zicht. Nog een paar K's. Een plantje dat we bij de orchideeén vonden en dat ik op naam kon brengen en erg mooi vind. Verder de Komperts orchis die ook wel de 'rasta orchis' wordt genoemd vanwege zijn rasta-achtige slierten uit de bloem.

Knikkende vogelmelk (Ornithogalum nutans)

Knikkende vogelmelk (Ornithogalum nutans)

Komperts orchis (Himantoglossum Comperianum)
De mooie Koningspage die niet vliegt maar zweeft.

Koningspage (Iphiclides podalirius)
Deze blog sluit ik af met de Kuifleeuwerik. Je struikelt erover in Lesbos, je hoort ze overal zingen en ze rennen altijd voor je uit. Ze zijn leuk en voor mij één van de iconen van Lesbos.
Onderaan de blog twee filmpjes waaronder een van de Kuifleeuwerik. Het was het eerste filmpje dat ik (onbewust) maakte met de Olympus. De zang van de Kuifleeuwerik wordt dan ook door het gebabbel van vogelvriendinnetjes doorspekt.

Kuifleeuwerik (Galerida cristata)


Allemaal weer bedankt voor het bezoek aan mijn blog en de reacties op de vorige blog. Ik loop achter met blogs bekijken en reageren maar ga dat zo snel mogelijk doen.
Tot de volgende en laatste Lesbosblog van dit jaar: Lesbos 2017 M-Z.

21 opmerkingen:

  1. Wow, Marianne wat een schitterende foto's! En wat een heerlijk verhaal erbij! Ik heb er volop van genoten en de filmpjes zijn zo leuk....jammer dat ik er nou mijn klep niet kon houden, ahum....
    De orchideeën en vlinders staan er ook prachtig op. Het is een mooie afwisselende serie geworden.
    Heerlijk dat nagenieten en tegelijk een feest van herkenning te beleven.
    groetjes,
    Je vogelmaatje Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Maria. Als jij je 'klep' zou houden dan was de vakantie heel saai geweest :-D.

      Verwijderen
  2. Hoi, ik heb de verhalen al gehoord over de vele waarnemingen.
    Zat te wachten op de foto's.
    Volgens mij komen er nog een paar blogjes.
    Leuk om het alfabetisch te doen en alles door elkaar vogels . bloemen en andere beestjes.
    Mooie foto's.
    Als je kuifleeuwerik heet verwacht ik een prachtige vogel, maar eigenlijk is het een min vogeltje qua uiterlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Huib, er komt nog een laatste blog. Je mening over de Kuifleeuwerik deel ik niet, ik vind ze superleuk.

      Verwijderen
  3. Hoi Marianne,
    Schitterende foto's !! Prachtig alles wat je zoal op de kiek hebt gezet.
    Je vlinders vind ik heel erg mooi, zoals foto 48. Leuk ook die hop.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marco. Het is leuk om het weer eens anders te doen dan anders.

      Verwijderen
  4. Prachtige serie over de flora en fauna van Lesbos, wat is daar veel te zien, wat een natuur. De vogels en vlinders zijn bij mij wel favoriet.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ghita. Lesbos is inderdaad heel divers en elk jaar anders daarom blijft het ook leuk om ieder jaar terug te gaan.

      Verwijderen
  5. Mooie serie, maar de foto's van Het groot geaderd witje springen er voor mij bovenuit. Over je Icarusblauwtje heb ik overigens mijn twijfels,maar echt verstand heb ik daar ook niet van
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick, bedankt voor je commentaar. Het Icarusblauwtje ziet er een beetje kleurloos uit maar is er wel een. Aangezien wij onze waarnemingen invoeren, krijgen we onmiddellijk commentaar als er iets niet goed is.

      Verwijderen
  6. Hallo Marianne,
    der Esel sieht mir ein wenig traurig aus, er lässt den Kopf so hängen, der wollte bestimmt nicht auf das Foto...;-))
    aber die Schmetterlinge und die bunten Blüten sind sehr schön
    Tolle Serie von Lesbos
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,

      Danke für deine kommentare. Der Esel war nicht traurig, er war neugierig weil Maria und ich Brötchen und Äpfeln hätten.... ;-).

      Verwijderen
  7. Hallo Marianne, prachtige serie met ook een oog op andere zaken dan vogeltjes. Heel goed gedaan deze afwisseling. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ben. Ik heb net genoten van jouw Mallorca serie, best vergelijkbaar voor veel soorten met Lesbos.

      Verwijderen
  8. Slik........ hier ook al van die machtige mooie foto's Marianne.
    Bij Maria al een en ander voorgeschoteld gekregen en hier zie ik ook al zoveel moois. Wat is er dan toch veel aan schitterende natuur mat zijn flora en fauna. Echt geweldig.
    Jij laat hier ook een en ander aan varia zien en dit is werkelijk genieten met een hele grote G. Ik kan niet aangeven welke ik de mooiste vind want je hebt overal mooie foto's van gemaakt. De gorzen en de vlinders zijn echt supermooi en zeker diegene die we hier dus niet zien. Ik heb echt zitten genieten.

    Groetjes, Helma (die hieronder nog een blog miet bijlezen).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Helma, ik lach me altijd rot om jouw reacties op de blogs van Maria, volgens mij heb jij al alle kleuren van de regenboog op je gezicht laten zien, hahaha.

      Groetjes,
      Marianne

      Verwijderen
    2. Hahahahaha..... het meest zie ik groen *lol* maar het is ook altijd genieten op de blogs van jullie :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  9. Hoi Marianne,
    Je blijft verrassen met een grote variatie aan soorten. Als je niet alleen oog voor vogels hebt wordt de reis nog mooier zoals je laat zien. Je laat een prettige afwisseling tussen macro- en ander fotowerk zien. Het voelde goed om weer eens rond te kijken op Lesbos.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat en leuk idee om de afbeeldingen op alfabetische volgorde te publiceren. Elke foto zou ik wel kunnen becommentariëren, maar dat zou een te lang verhaal worden. Je hebt prachtige foto's gemaakt en heerlijk afgewisseld met close-ups van orchideeën, vlinders en libellen. Dat ezeltje met die grasspriet, geweldig en dan de actie van de kleine zillie; Leuk om je blog te lezen. De filmpjes zijn leuk om te zien. Hartelijke groet
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen