zondag 21 mei 2017

Lesbos 2017 A-D

Lesbos 2017, uiteraard! Maria wilde gelukkig weer mee, dat maakt de vakantie meteen dubbel zo leuk! Voor de 8e keer genieten van het mooiste eiland van Europa :-D. Omdat ik natuurlijk elk jaar foto's maak, wordt het steeds lastiger om nog iets nieuws te verzinnen. Dit jaar heb ik naast vogels ook diverse andere foto's voor de blog. Ook had ik voor het eerst de systeemcamera mee in plaats van de zware Canon van vorige jaren.
De foto's die ik heb uitgezocht heb ik op alfabetische volgorde geplaatst en zo zal ik ze ook op de blog laten zien. Hierdoor krijg je meer afwisseling in de foto's en komt de rijke flora en fauna hoop ik goed tot zijn recht.




Bovenstaande foto's zijn vlakbij Achladeri forest gemaakt. Een mooie route met diverse velden vol met klaprozen. Vlak daarna rijd je Achladeri forest in waar onder andere de Turkse Boomklever, Boomkruipers, Europese kanaries en Grauwe vliegenvangers wonen.

Achladeri forest
Onderweg kun je van alles tegenkomen. Zo ook bijzondere sprinkhanen (voor mij toch).

Arcyptera labiata, vrouw
Een heerlijk 'model' was een Baardgrasmus bij Kavaki.

Baardgrasmus (Sylvia cantillans)

Baardgrasmus (Sylvia cantillans)
En dan, je ontkomt er niet aan: Bijeneters. Natuurlijk wilde ik de ultieme plaat met paring of vette libel in de snavel, braakbal etc. Dat laatste heb ik wel 2 x gezien, net toen ik de camera had weggelegd. De foto van een paar jaar geleden, met de bij tussen de geopende snavel, kan ik dus niet evenaren of verbeteren. Eerlijk gezegd lig ik er niet wakker van, het zien van alle schoonheid, het gedrag en de verrassingen zijn op zichzelf al genoeg.

Bijeneter (Merops apiaster)

Bijeneter (Merops apiaster)

Bijeneter (Merops apiaster)
Het is ook rijk aan libellen en vlinders op Lesbos. Van de libellen en de vlinders hebben we tot nu toe bijna de helft van de voorkomende soorten gezien, nog een goede reden voor terugkeer.

Blauwe breedscheenjuffer, man (Platycnemis pennipes)

Blauwe ijsvogelvlinder (Limenitis reducta)
 Het Bloemenblauwtje zagen we voor het eerst. Het is een prachtig blauw vlindertje met een mooie metallicgroene onderzijde van de ondervleugels. Helaas heb ik alleen maar deze foto maar ik ben blij met de mooie waarneming en herinnering.
Bloemenblauwtje (Glaucopsyche alexis)
Oh- en ah momenten heb je genoeg tijdens een Lesbosvakantie. Sommige momenten zijn meer oh en aaaaaah, zoals het moment dat een jonge Boerenzwaluw naast de auto zat. Prachtig, dat blauw van bijna kobalt tot donkerblauw fraai glanzend in de late middagzon. Wat wil een mens nog meer?

Boerenzwaluw (Hirundo rustica)

Boerenzwaluw (Hirundo rustica)

Boerenzwaluw (Hirundo rustica)

Boerenzwaluw (Hirundo rustica)
Helemaal aan de westkant van het eiland, bij Faneromeni, vonden we aan het einde van de middag diverse badderende vogels waaronder de Bonte vliegenvanger.

Bonte vliegenvanger, vrouw (Ficedula hypoleuca)
Dit jaar vonden we dankzij een tip van een paar van onze 'Lesbosvrienden' (m/v) de Bosbeekjuffers. In Nederland best moeilijk maar hier miegelde het ervan. Op deze plek hebben we ook nog een heel stuk omhoog gewandeld op een keienpad. Hulde aan Maria die het eerst niet zag zitten maar het voor mij toch probeerde. Het was daar waar we het Bloemenblauwtje en een aantal orchideeën vonden dus de tocht was niet voor niets.

Bosbeekjuffer, vrouw (Calopteryx virgo)

Bosbeekjuffer, vrouw (Calopteryx virgo)

Bosbeekjuffer, vrouw (Calopteryx virgo)

Bosbeekjuffer, man (Calopteryx virgo)
Net als vorig jaar veel Bruine eikenpage's die ik steevast verwar met de Kleine sleedoornpage. Gelukkig zijn er 'cracks' die mij steevast corrigeren. Hieronder staat dus een Bruine eikenpage.

Bruine eikenpage (Satyrium ilicis)
Een goede plek om meerdere keren tijdens de vakantie te bezoeken is het 'Kalloni raptor watchpoint'. Behalve roofvogels kun je er ook zangers vinden en overvliegende (Zwarte) Ooievaars. Eén van de vaste gasten was de Cirlgors die zijn liedje liet horen vanaf zijn 'eigen' struikje.

Cirlgors, man (Emberiza cirlus)

Cirlgors, man (Emberiza cirlus)

Cirlgors, man (Emberiza cirlus)
We komen zo langzaam aan het einde van de eerste blog over Lesbos 2017. Nog een paar vlinders, inclusief mooie gele bloemen, een vliesvleugelige en een plant die naar rot vlees stinkt :-).

Distelvlinder (Vanessa cardui)

Distelvlinder (Vanessa cardui)
De Drakenwortel, familie van de Aronskelk:

Drakenwortel (Dracunculus vulgaris)

Drakenwortel (Dracunculus vulgaris)
De Dwarsbandwimpelstaart is een heel fraai vliesvleugelig insect. Het beestje wordt overigens vaak onterecht Griekse wimpelstaart genoemd maar dat terzijde. Als ze vliegen zijn het net elfjes uit sprookjes, zo mooi.

Dwarsbandwimpelstaart (Nemoptera sinuata)

Dwarsbandwimpelstaart (Nemoptera sinuata)
De foto die ook elk jaar gemaakt wordt: de Dwergooruil. Het is zo niet origineel meer maar toch... De uiltjes zijn stoer en geheimzinnig. Ze lijken op de schors van de bomen waarin ze rusten en 's avonds en 's nachts roepen ze hun eigen biep... biep... biep... biep.... In de tuin van ons hotel zat een aantal avonden ook een Dwergooruiltje te roepen. Als je dat dan hoort, gaat de deur echt even open om te genieten.

Dwergooruil (Otus scops)
De dikkopjes zorgen ook elke vakantie weer voor grote verwarring. Denk je een Zwartsprietdikkopje te hebben gevonden, blijkt die soort niet voor te komen op Lesbos. Denk je een Geelsprietdikkopje te hebben gevonden, blijkt het een Dwergdikkopje te zijn en zo komen we er wel....

Dwergdikkopje (Thymelicus acteon)
Tot slot een filmpje. Ik heb een aantal keer gefilmd met mijn Olympus en dat was leuk. De handleiding moet ik echter nog eens goed doorlezen want ik weet nog steeds niet waarom, en hoe, ik soms wel kon zoomen en soms niet. Het gaf wel onverwachte effecten soms, dat wel. Bij deze blog een filmpje van de B van Bijeneter.



Tenslotte wil ik uiteraard weer iedereen bedanken voor het lezen en bekijken van de blog. Lesbos 2017 E-K (1, ik heb veel K's....) volgt over enkele dagen.

20 opmerkingen:

  1. Hoi Marianne,
    Jij bent wel heel snel!!! super. Wat een leuke blog. De landschapsfoto's zijn prachtig en geven goed weer hoe heerlijk het is op Lesbos in het voorjaar. Leuke soorten en vaak een feest van herkenning uiteraard. De zingende cirlgors is helemaal top! en het filmpje is enig! Dwergdikkopje was volgens mij ook een nieuwe soort voor ons. We hebben een heerlijke vakantie gehad en de over de keienpaadjes wandelen was ook best leuk. Ik kijk al uit naar het deel II van e tot K. We hebben zo veel moois gezien.
    Bedankt dat je me weer meevroeg! Dat mag je vaker doen ;-)))
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Maria. Zelf was je ook snel! ;-).
      Dat meevragen komt wel goed, hahaha.

      Verwijderen
  2. Hoi Marianne,
    Wat een mooie opnames zijn dit zeg. Fantastische beelden en ook lekker gevarieerd.
    Prachtig die verschillende juffers en wat heb je die zwaluwen mooi gefotografeerd.
    De meest bijzondere vind ik de Dwarsbandwimpelstaart..!! Wat een bijzonder beestje is dat.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Marco. Die Dwarsbandwimpelstaart is ook echt bijzonder fraai dus daar hebben we weer van genoten.

      Verwijderen
  3. Tja, werkelijk prachtig. Erg mooi,afgewisseld met flora, libellen en vlinders. Schitterend blog. Gefeliciteerd. Word al ongeduldig voor je volgende blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Frans. Leuk dat je altijd zo meegeniet en zo enthousiast reageert!

      Verwijderen
    2. Dank je wel Frans. Leuk dat je altijd zo meegeniet en zo enthousiast reageert!

      Verwijderen
  4. Hallo Marianne,
    eine Vielzahl von schönen Aufnahmen, ich denke lesbos ist immer ein Urlaub wert.
    Bin schon auf teil 2 gespannt
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Marianne,
    wat een heerlijke beelden. Ik krijg hiervan wel erg veel zin om mijn koffers te pakken.
    Leuk dat jullie het weer zo fijn hebben gehad daar.
    Die dwarsbandwimpelstaart is een heel apart en erg mooi beestje. Lijkt me bijzonder om die te zien vliegen.

    hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Corrie. Ik zou ook zo weer terug willen hoor :-)!

      Groetjes,
      Marianne

      Verwijderen
  6. Prachtige serie vogels (vooral de bijeneters zijn jaloersmakend), afgewisseld met libellen/juffers en ander vliegspul. Van vliegen houd ik niet dus ik zal ook nooit op Lesbos komen (of andere exotische oorden), maar gelukkig hebben we jou foto's... Benieuwd naar de rest.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick, dank voor je reactie. Bijeneters kun je ook volop in Frankrijk vinden dus misschien is dat (ooit) nog een optie voor je om ze te fotograferen.

      Verwijderen
  7. Schitternd! Ik kan niet anders zeggen Marianne!!!
    Ook hier weer onbegonnen werk om een mooiste of favoriet aan te wijzen. Wel noem ik even het Bloemenblauwtje want daar had ik echt nog nooit van gehoord. Wat een apart en mooi vlindertje zeg. De Bijeneter is ook al zo'n mooitje zucht..... Heerlijk dit soort vakanties. En ook voor ons want wij kunnen zo heerlijk even meegenieten ;-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog eens bedankt voor je reactie. Je hoeft helemaal geen mooiste aan te wijzen, doe ik zelfs ook vaak niet als er gewoon meer mooie foto's zijn. Ik vind het wel jammer dat de foto van het Bloemenblauwtje niet scherp is, voor ons was hij ook nieuw en ik geloof dat Maria hem beter heeft al weet ik dat niet zeker.

      Groetjes,
      Marianne

      Verwijderen
  8. Geweldige foto's! Heb erg genoten van het filmpje van de Bijeneters. Ik kijk al uit naar het laatste deel van de serie.
    Volgend jaar maar eens met z'n 6'en die kant op? ;)

    Groet,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Robert. Het laatste deel is in de maak. Er zijn er al meer die wel meewillen.... ;-).

      Groetjes,
      Marianne

      Verwijderen
    2. Dan gaan we volgend jaar met een busje ;)

      Groet, Robert

      Verwijderen