maandag 3 september 2012

Tsjechië, een vakantie met van alles wat.

Inmiddels is mijn vakantie-tje in Tsjechië alweer voorbij. Maar het was er heerlijk: lekker weer op een dag na en daardoor dus volop gelegenheid om de directe omgeving af te struinen, de bekende plekken de doorzoeken en nieuwe plekjes te ontdekken.

Het Skalka stuwmeer is weer gevuld met vers, schoon water. Dat het water van een veel betere kwaliteit was, was duidelijk te zien. Er zwom van alles, en er foerageerde van alles. Wat vogels betreft waren de hoogtepunten de dag waarop ik in anderhalf uur 3 Zeearenden, 2 Visarenden, een Rode Wouw en 7 Zwarte Ooievaars zag.

Zwarte Ooievaar
Zwarte Ooievaar, juveniel
Zeearend
Zeearend, juveniel
Overigens waren bovengenoemde vogels bijna elke dag wel in beeld naast de tientallen Groenpootruiters, Kemphanen, Witgatjes, Watersnippen, allerlei soorten eenden, Bosruiters, Kleine Pleviertjes, Gele- en Witte Kwikstaarten en meer. Dit alles dus op onfotografeerbare afstand aan een slikrand midden in, of aan de overkant, van ons meer.

Op de weg er naar toe kwam ik elke dag wel iets moois tegen. Zoals de Zandhagedissen en de Boomkikkertjes. Je kunt het op de foto niet zien, maar een Boomkikker is ongeveer zo groot als je duimnagel!

Zandhagedis
Zandhagedis
Boomkikker
Boomkikker
Ook de libellen kwamen aardig aan bod, ondanks dat het seizoen aan het eindigen is. Veel Houtpantserjuffers, Bloedrode - en Steenrode Heidelibellen. Onderstaand een oud vrouwtje van de Steenrode Heidelibel, je ziet een klontje eitjes bij haar legschede zitten. Zoiets schijnt wel vaker voor te komen maar komt bijna nooit op de foto. Ik had dus een gelukje dat ik dit kon fotograferen.


Steenrode Heidelibel, vrouw
Steenrode Heidelibel, vrouw
 Erg blij was ik met de mooie, bijna horizontaal hangende, Paardenbijter.
Paardenbijter, man.

Het terugvinden van de Kempense Heidelibel na een jaar afwezigheid. Dit is een erg zeldzame libel die maar op een paar plekjes voorkomt.
Kempense Heidelibel, man
Een eitjes-afzettende Bruine Glazenmaker, vrouw. Eindelijk op de foto, normaal vliegen die Bruine rakkers alleen maar hysterisch van links naar rechts en weer terug.


Bruine Glazenmaker, vrouw

En dan had ik natuurlijk nog de tuin, de soorten waren niet heel bijzonder maar er zaten wel heel veel jonge vogels. Het broedseizoen- en resultaat mocht er zijn.
Ringmus, juveniel
Boomklever
Groenling, juveniel
Groenling, pa

In het dorp was er ook een tamelijk schokkend beeld: het oudste (320 jaar) en enige nog overgebleven originele pand van het dorpje was in de fik gestoken en bijna totaal verwoest. Een prachtige vakwerkboerderij. Een wraakactie in familiale kring. Triest zulke dingen.
Men gaat toch proberen om het pand te restaureren en het hele dorp helpt mee, deels kosteloos. Er werd ook een actie gehouden toen wij er waren om de eigenaresse en haar 2 jonge kinderen te helpen.
Minder schokkend maar voor mij toch ook erg was dat mijn website devogelkijker.nl gehackt bleek. Na de honderden uren die ik in het maken en bijhouden van de website had gestopt was dat toch wel even heel erg slikken. Vooral omdat de enige oplossing om ellende (ook voor anderen) te voorkomen, het verwijderen van de hele site was. Dat heb ik gisteren gedaan maar ik heb er wel wat tranen om gelaten.
Om niet opnieuw zoiets te moeten meemaken ben ik daarom deze blog gestart. Het is toch iets minder bewerkelijk dan een eigen website. De oude blogs zullen deels teruggeplaats worden maar dat kost tijd.
Bij deze wil ik iedereen bedanken voor alle reacties op de site, maar ook voor de lieve, troostende en verontwaardigde e-mailtjes nadat ik de site heb moeten verwijderen!
Met deze blog hoop ik mijn trouwe lezers dan toch een beetje tevreden te stellen ;-).
Als laatste plaats ik een foto van een van de laatste avonden in Tsjechië toen de zon onder ging, er was een mooie 'halo' te zien en de wolken lijken wel golven. In elk geval, ik vond het mooi.
 Bedankt weer voor het lezen!

5 opmerkingen:

  1. Hello Marianne,

    Nice first post! For me, it will be easier to follow your blog because it will be shown on my blogroll at the time you send your post (do you understand what I mean?).

    Nice birds... The youg bald eagle is amazing. I also love the small frog, stunning. The dragonflies are beautiful and I like the last pictures, beautiful sky.

    I am sure your blog will be followed by many because your work is excellent!

    Kind regards,
    Louise, Canada

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn, en zo snel. En gelijk een mooi plaatje van de Kdmpense. Ik blijf bij je!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marianne
    Fijn dat je er weer bent!
    Mooie foto's weer.
    Kempense Heidelibel is ook wel helemaal te gek.
    Moet je in NL ver zoeken.
    Tot ziens!
    groet,
    Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marianne,
    Allereerst welkom bij Blogger. Erg vervelende oorzaak waardoor je hier opnieuw begonnen bent, dat je tranen vergoten hebt kan ik me goed voorstellen, ik moet er niet aan denken om mijn hele blog weg te moeten doen.
    Gelukkig ben je weer opnieuw begonnen en wens je daarbij heel veel succes.
    Dit is een mooie start, en grappig om te zien dat libellen en vogels nu beiden strijden om een plekje in je blog.
    Het boomkikkertje is gaaf, en dat ie zó klein is!
    Ik hoop hier veel mooie berichtjes te zien verschijnen.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marianne,
    Wat een ontzettend mooie opnames!! Prachtig die libellen en verschillende soorten vogels. Die kikker vind ik ook erg grappig om te zien. Klasse!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen