maandag 2 december 2013

Dancing on ice



Zeearend, adult (Haliaeetus albicilla)
Elke dag brengt verrassingen als je vogels kijkt. Met kouder weer in aantocht komen er dagelijks nieuwe soorten op het meer. Gisteren werd ik verrast door Wintertalingen, vandaag zie ik de eerste Brilduiker en maar liefst 32 Grote Zaagbekken. Ze zijn echter niet van plan om dichtbij te komen zwemmen, het blijft dus telescoopwerk. 

Wat niet echt een verrassing is, is de Zeearend die ik dagelijks zie. Dat kondigt zich namelijk aan doordat er ineens honderden eendjes hysterisch opvliegen. Uiteraard komt de Zeearend altijd van de kant waar ik niet opkijk, zodat hij me alsnog verrast door ergens anders te zijn dan waar ik denk. Ik moet het dan ook doen met ‘pruts’plaatjes. Desalniettemin kijk ik er elke dag naar uit om ‘Arend’ te zien. Imposant en tegelijkertijd in staat om ondanks zijn grootte geruisloos te verschijnen. En als hij danst op het ijs, want dat doet hij, maakt hij me aan het lachen.

Zeearend, adult (Haliaeetus albicilla)
In de tuin zijn de verrassingen iets minder groot maar ondanks dat blijft het bekijken van vogels en hun gedrag een heerlijke hobby die je de hele dag kunt uitoefenen. De setting van mijn fotoplekje heb ik wat veranderd. Met een kruiwagen ben ik naar een dichtbij gelegen bosje gelopen waar ik stronken hout had zien liggen met mos erop. Ze waren wel enigszins vermolmd wat als nadeel had dat ik heel voorzichtig moest tillen om ze niet in 100 stukjes uiteen te laten vallen, maar als voordeel dat het gewicht meeviel. Vanuit mijn tentje heb ik inmiddels wat aardige foto’s kunnen maken, al zijn het dan misschien niet de meest spannende soorten.

Boomklever (Sitta europaea)

Boomklever (Sitta europaea)

Boomklever (Sitta europaea)
Grote bonte specht, man (Dendrocopos major)
Pimpelmees (Cyanistes caeruleus)
Ringmus (Passer montanus)

Ringmus (Passer montanus)
Inmiddels heb ik ook ontdekt waarom ik soms tijden voor Jan-met-de-korte-achternaam in mijn tentje zit te wachten terwijl er vlak daarvoor nog heel veel vogeltjes waren:

De kat van de buurvrouw, grrrrrr.
Jaja, echt leuk zo’n voederhuis.

Wat de Tsjechische buren betreft gaat ook daar het leven verder zoals we inmiddels gewend zijn. De buurman van de kerkhof eikels heeft in september 400 kg pruimen van onze pruimenbomen geraapt. In zijn huis staan vijf 150 liter tonnen gevuld met pruimen, te gisten. Het zal een goed Slivovice jaar worden denk ik. En weer is er iets duidelijk geworden: we weten nu waarom ons een paar jaar geleden door de buren werd aangeraden pruimenboompjes in de tuin te zetten. Gelukkig voor de vogels zijn er nog bessen en rotte appels te vinden. De Merel neemt overigens ook gewoon genoegen met alles wat ik neergooi, ondanks zijn ‘gescheld’.

Merel (Turdus merula)
Een paar dagen geleden ben ik weer terug geweest naar het verlaten pand. Nu ben ik bezig een verhaal te schrijven gelardeerd met foto’s. Zo’n pand heeft grote aantrekkingskracht op mij en ik denk dat dat is omdat je er zoveel over kunt bedenken en fantaseren. Het verhaal wil ik binnenkort op dit blog plaatsen maar het heeft natuurlijk niets met natuur- of vogelfotografie te maken. Wel met ‘spooky’ fotografie. Hopelijk vinden jullie het geen probleem dat ik dus ook heel soms iets anders plaats. Naast vogel- en natuurfotografie heb ik denk ik nog een fotografiesoort gevonden waarin ik me helemaal kan uitleven.

Een klein voorproefje:

'Maar toen..... hoorde ik de fluistering. Was het mijn verbeelding die me parten speelde of lispelde er iemand achter mij? Ik dacht dat ik een zucht koude wind langs mijn huid voelde strijken maar het duurde slechts één seconde. Waar ik dacht dat hier alleen een verlaten gebouw en ik waren, leek ik het mis te hebben. Langzaam draaide ik me om. Toen, in een flits, realiseerde ik me dat het leek alsof er aan de rechterkant een fiets stond. En ik was zeker dat die er daar voor niet had gestaan....'
 
Wordt vervolgd....

Allemaal bedankt voor het lezen en de leuke reacties. Momenteel heb ik een tamelijk slechte internetverbinding, dus blogs kijken lukt niet altijd. Binnenkort is dat weer over.

17 opmerkingen:

  1. wat een ontmoetingen en dan haast iedere dag een zeearend ? daar kan ik alleen nog maar van dromen de boomklever staat er anders ook heel mooi op maar zit die kat nou in je voederhuisje.?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marianne,
    Schitterende foto's heb je weer gemaakt. Prachtig die verschillende vogels, echt heel erg mooi!!
    Maar die specht springt er voor mij toch wel helemaal uit, wat een prachtfoto is dat.
    Grappig ook dat verhaal van dat gezellige beest van de buren. Dan kun je inderdaad wel blijven wachten in je tentje..hihi..!!
    Ik hou ook ontzettend veel van dieren, maar van andermans katten die dan precies jouw tuin overhoop komen gooien heb ik echt een ontzettende hekel.
    Het heeft jouw in ieder geval wel een leuke foto opgeleverd zo in dat voederhuisje.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Iedere dag een zeearend ! Echt een holiday on ice ;-) De dichterbij foto komt nog wel!
    De kleine soorten staan er prachtig op, vooral de ringmus is zeer fotogeniek.
    Je Spooky-foto is mooi en het verhaal komt al aardig over hoor.brrrrrrrrrrrr!
    Die kat is wel een stoorzender, kun je die niet wat Slivovice voeren ;-?
    groet, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marianne,
    als die kat even niet op de loer ligt, kan je er wel hele mooie platen schieten! De eerste foto van de boomklever vind ik er wel uitspringen: hij zit zo mooi in lijn met de boomtak.
    Het voorproefje klinkt behoorlijk griezelig...ben benieuwd naar je verhaal.
    Fijne vakantie verder.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie serie foto's en leuk verhaal.
    Groet, Dick.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Great job!! Congrats!!
    Salut from Barcelona

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat lijkt me dat gaaf om te zien, maar je tuinvogels blijven ook mooi. Leuke en mooie setting.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Marianne,
    'pruts' foto's? Welnee, heel super om de zeearend te zien en zeker als dat met enige regelmaat gebeurd... ( jaloers )
    Goed idee om in je tuin een vogelplekje te maken. Lekker dichtbij en koffie op loopafstand :)
    Mooi resultaat ook!

    Groet, Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. kjempe fine bilder Marianne, tusen takk for dine kommentarer hos meg :-) klem

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Marianne, leuke setting heb je weten te creëren in je tuin. Mooi vastgelegd. Groet, Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige foto's en wat een rijkdom aan vogels daar! Heerlijke blog weer, Marianne...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Marianne,
    Great bird pictures in your backyard! The nuthatch is beautiful and the woodpecker has amazing colors and patterns. I never get tired of watching birds too and love to photograph them also. I hope you are doing well. Your project sounds like fun! You never know, maybe you will write a book or something... : )

    Have a wonderful week.
    Warm greetings,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Marianne,

    weer een heel gaaf voelblog wat je hier neerzet. De Zeearend alleen al zien is voor velen een droom en jij ziet hem dagelijks hihi...... Prachtig ook je foto's vanuit eigen tuin. Ik lees dat je in een tentje zit en ja dat moet haast wel want je foto's zijn echt prachtig. Mooi scherp en schitterend van kleur. De boomklever in de eerste foto vind ik werkelijk top! Wat een mooie vogel is het ook. Zelfs de specht in je tuin welja....... wat een luxe hahahaha... Echt super dat je zoveel mooie vogels hebt.

    Je verhaal van het verlaten gebouw klinkt echt spooky. Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg!

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nu Marianne ,
    Ik denk dat er vele mensen fotografen jaloers zijn op zulke mooie foto's ,
    Het voordeel van zo'n oude stronk is dat er veel insecten verborgen zitten tussen het vermolmde gedeelte ze zijn er eindeloos in aan het pikken en zoeken die ervaring heb ik wel !!!!
    gr,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig die vogelfoto's, Marianne. Je vind het zelf dan wel geen bijzondere soorten, maar een boomklever heb ik nog niet zo vaak in het echt gezien, hoor. En gefotografeerd al helemaal niet. Foto 5 is mijn favoriet. En je laatste foto maakt nieuwsgierig. Je verhaal trouwens ook. Ben benieuwd. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie blog, en wat ziet dat bevroren landschap er toch prachtig uit, ik verlang echt naar de winter.
    De tuinvogels vind ik ook geweldig, heel mooi dat je die lekker thuis kan fotograferen, boomklever en specht zijn mijn favorieten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Marianne,
    Dat moet toch genieten zijn, zo in je eigen vogelhutje, lijkt me ook heel verslavend ;-)
    Je hebt een prachtige setting gemaakt en ook een mooie keuze uit je vele foto's, prachtplaatjes!
    Maar de meest bijzondere foto vind ik toch wel jouw 'prutsplaatje' , wow, geweldige actiefoto met een zeer treffende titel.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen