woensdag 17 november 2021

Wat anders

 Twee weken geleden ben ik begonnen met tekenen. Dat kwam zo. Ik vond tijdens ons weekje op de Veluwe twee 'Happy stones', beschilderde stenen die ergens worden neergelegd en vervolgens worden gevonden door iemand anders die de steen mag houden of verder laat zwerven. Ik vond het leuk en nam me voor ook wat stenen te beschilderen. Hiervoor was ik op zoek naar wat plaatjes op internet. Tijdens deze zoektocht kwam ik op you tube iemand tegen die prachtige tekeningen maakte en ik dacht, dat wil ik ook. Via via kwam ik bij een blog waar een online tekenclub werd genoemd waar je ook les en tutorials kan volgen. Tot mijn grote vreugde gaf die you tube mevrouw daar een van de docenten dus heb ik me spontaan aangemeld en ben ik gaan tekenen. Mijn hele leven lang heb ik altijd gezegd dat ik geen fatsoenlijke lijn op papier kon zetten maar dat blijkt ineens best mee te vallen. Ik was stomverbaasd maar ook wel blij en wat is het ook leuk om te doen. Uiteraard gaat mijn voorkeur uit naar vogels en natuur maar ik doe ondertussen ook braaf oefeningen als kubussen, cilinders, bollen en kegels tekenen en verschillende materialen en technieken gebruiken. 

Het resultaat motiveert om door te gaan en om ,hoop ik, beter te worden in de loop van de tijd. En dan mijn vogelbelevenissen met tekeningen in plaats van niet gemaakte foto's aan te vullen. Zodat ik dus de Koereiger en de Zwarte ibis die ik samen met Maria zag, op de blog kan tekenen.

Hieronder mijn eerste pogingen van de afgelopen twee weken. Mijn eerste tekening was van een roodborstje, altijd een geliefd vogeltje.


Roodborstje met houtskool en kleurpotlood


Chickadee in houtskool

Kattenoog in pastelpotlood

Rode wouw in pastelpotlood

Sneeuwuil in pastelpotlood

Uil bij nacht in pastelpotlood

Zeehond in houtskool

Vosje in pastelpotlood


Ik heb al ontdekt dat ik het werken met pastelpotlood heel fijn vind en daar wil ik dus meer mee gaan doen. Gelukkig heb ik voorlopig nog onderwerpen genoeg te vinden bij mijn cursus en daarna, of tegelijk, heb ik mijn uitgebreide fotoarchief nog om uit te putten. Ik kan dus nog even voort ;-).

Bedankt voor het lezen en kijken.





28 opmerkingen:

  1. Hoi Marianne,
    Wat leuk wat je hier laat zien. Dat heb je echt fantastisch gedaan. Prachtig die vogels en andere dieren. Zo kun je vanuit een fotografisch achtergrond vele mooie dieren tekenen. Ik heb er bewondering voor hoor Marianne. Knap werk!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Here you go, Marianne, embarking on this new phase in your life, becoming a proficient and talented wild life artist! I can hardly believe that these works are your very first attempts, especially the owls and the seal. Amazing! Very soon I shall be bragging about my friend the famous wildlife artist, Marianne of The Netherlands, featured in fine galleries around the world. I can hardly wait to see more. Hugs from Ontario. David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi David, thank you for your nice comment. It is really a nice hobby and I'll try to continue showing work on the blog. I Just have to practice practice and practice ;-).

      Hugs to you too,
      Marianne

      Verwijderen
  3. Hoi vogeltekenvriendinnetje,
    Ik had je werk, behalve het kattenoog natuurlijk al gezien en val achterover als ik bedenk, dat je hier pas twee weken mee bezig bent! Dat is wat je noemt latent talent en eigenlijk had je het kunnen weten, omdat er meer van die trekjes in je familie zitten😊 de tekeningen zijn sfeervol en met mooie materialen gemaakt. Net als David kan ik niet wachten op een vervolg. Leuke reactie trouwens van David!
    Tot gauw,
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie hobby Marianne. Kijk uit naar de volgende serie.
    Overigens de uil vind ik het mooist en de zeehond
    groetjes Huib

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi Marianne, prachtig. Je hebt echt talent. Fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Marianne,
    wat een verrassing - voor jouzelf ook, begrijp ik. 😊
    Tja, als dat tekenen direct al zó goed lukt, kan ik me voorstellen dat je je daar helemaal op stort. Niet te geloven wat je in korte tijd voor moois kan laten zien. Het vosje spreekt mij het meest aan; geweldig zo levendig als het daar zit; gras en achtergrond is ook heel mooi gedaan. De kop van de wouw is ook super.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, wat een talent! Nog maar net begonnen en dan deze resultaten! verbazingwekkend! Wat heb je dat mooi gedaan en jouw ontdekkingstocht met verschillende technieken belooft veel moois. Ik kijk hoop vol uit naar je volgende tekeningen, pastels en gouaches....
    Gefeliciteerd met deze prachtige resultaten.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Marianne
    super Talent, ich bin gespannt auf weitere Zeichnungen, sehr schön
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Marianne,
    Je hebt duidelijk verborgen talenten. Als je na zo'n korte periode al met deze resultaten kunt komen ben ik benieuwd wat je over een jaar tevoorschijn tovert. Ik ben absoluut verrast door wat je hier laat zien. Binnenkort ben je het fotograferen en vogels kijken helemaal vergeten en stort je je volledig op een nieuwe hobby denk ik.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fotograferen vergeten kan maar vogels kijken blijf ik echt wel doen hoor. Vandaag nog lekker een rondje Groene Jonker gedaan. Het was heerlijk buiten. Maar deze hobby is wel ideaal bij slecht weer.

      Verwijderen
  10. Beste Marianne.
    Je kunstwerk is absoluut geweldig.
    Je hebt een natuurtalent en dat is geweldig.
    Ik hoop dat alles goed met je gaat.
    Mijn complimenten.
    Roy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig, Marianne! Als het gaat om kijken naar je onderwerp, compositie, kleur, licht e.d. zal je ervaring met het fotograferen je zeker van pas komen. Maar ja, dan moet het ook nog op papier. En dat is heel mooi geworden, je hebt zó veel talenten. De potloden liggen hier alweer veel te lang ongebruikt, maar het begint nu toch weer te kriebelen. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joke, bedankt voor je reactie en heel leuk dat je op de blog reageert. Ik heb de laatste weken al vaak aan jou gedacht in het kader van tekenen want jij kon dat altijd zo goed. Ik herinner me de schriftjes vol met verhalen en tekeningen over onze ponyclub en manege van Heteren ;-). Weet je nog? Echt leuk. Ik hoop dat jij de potloden ook weer tevoorschijn haalt!

      Verwijderen
    2. Haha, ik heb die schriftjes zelfs nog! En dat tekenen komt wel weer.

      Verwijderen
  12. Hallo Marianne, wat een talent en wat een mooie werken laat je hier zien. Prachtig!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Marianne, leuk dat je naast de fotografie ook bent gaan tekenen. Vooral tijdens deze donkere dagen voor kerst is het een hele leuke aanvullende hobby kan ik uit ervaring zeggen. Vooral als je uit eigen fotografie werk gaat putten dan beleef je de momenten weer opnieuw. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ............. Ik ben er echt helemaal stil van Marianne!!!!
    Dit is toch wel heel erg mooi zeg en wat kan je al supermooi tekenen. Die uil in de nacht foto 6 maar ook de sneeuwuil zijn werkelijk geweldig (ik hou nou eenmaal van uilen) maar ook je vosje en de zeehond en ok de vogels zijn heel erg mooi. Mijn complimenten.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fijne kerstdagen en een gelukkig 2022 !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wow wat een talent Marianne, mijn complimenten voor deze kunstwerkjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat gek, ik heb dit blog gewoon helemaal gemist. WAt een mooie tekeningen, je hebt er echt oog voor. Over oog gesproken, dat kattenoog vind ik super.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen