woensdag 15 mei 2013

Lesbos 2013, deel 1

De jaarlijkse vogelvakantie naar Lesbos zit er op. Het was genieten als altijd. Lesbos is zo'n heerlijk eiland. Niet alleen voor de vogels; ook libellen, vlinders, bloemen, eten en landschappen in alle variaties maken het een plek om naar terug te keren. De nog ongehaaste mentaliteit, het leven in een ander tempo zijn voor ons westerlingen vreemd geworden. Een kudde geiten of schapen midden op de weg die van de ene nar de andere plaats gaan of gebracht worden is volkomen normaal. Als automobilist wacht je tot de 100 schaapjes of geitjes voorbij zijn en rijd je met een glimlach op je gezicht weer verder.

Natuurlijk kom ik er in de eerste plaats voor de vogels. Elk jaar is het anders, je ziet het ene jaar soorten die je het jaar erna gewoon niet tegenkomt en dat maakt het ook leuk en spannend. Ik begin met de laatste dag van de vakantie die ondanks de regen mooie verrassingen in petto had zoals de Zwarte Ibis en een vrouwtje Roodpootvalk. Uiteraard zijn nog lang niet alle foto's verwerkt maar een begin is er. De rest volgt de komende tijd.

De Zwarte Ibissen heb ik in de regen gefotografeerd. Twee weken lang zagen we geen enkele Zwarte Ibis en dan ineens foerageert er een setje vlak voor je neus. Wat een genot om te zien. Ik was blij met de wat regenachtige dag voor wat betreft deze foto's want in felle zon zie je de kleuren die deze Ibis heeft niet goed. Nu zie je zijn werkelijke kleuren. Mooi diep donkerrood en de olieachtige kleuren op de vleugels en de rug. De Engelse naam 'Glossy Ibis' is dan ook veel beter gekozen dan Zwarte Ibis.

Zwarte Ibis (Plegadis falcinellus, Glossy Ibis)
Zwarte Ibis (Plegadis falcinellus, Glossy Ibis)
Zwarte Ibis (Plegadis falcinellus, Glossy Ibis)
De algemene soorten die je in deze tijd overal tegenkomt op Lesbos zijn de Kuifleeuwerik, de Oostelijke blonde tapuit, en de Grauwe gors.

Kuifleeuwerik (Galerida cristata, Crested Lark)

Oostelijke blonde tapuit (Oenanthe melanoleuca, Eastern Black-eared Wheatear).
Grauwe gors (Emberiza calandra, Corn Bunting)
Het vrouwtje Roodpootvalk was mijn laatste waarneming in de stromende regen, op een draadje en te ver weg voor een mooie foto maar toch wel erg leuk.

Roodpootvalk (Falco vespertinus, Red-footed Falcon)
De libellen en juffers vind ik ook altijd erg leuk om erbij te bekijken, maar het determineren..... zucht.

Deze was gemakkelijk: de Purperlibel. Helaas niet helemaal scherp maar omdat het een nieuwe soort voor mij was heb ik de foto toch bewaard.
Purperlibel (Trithemis annulata, Violet Dropwing)
 De vrouw staat er beter op.


Purperlibel (Trithemis annulata, Violet Dropwing)
En een niet uitgekleurd mannetje. Zoek de verschillen.

Purperlibel (Trithemis annulata, Violet Dropwing)  
De Grote Pantserjuffer was ook aanwezig, nog een nieuwe soort voor mij.

Grote Pantserjuffer (Lestes macrostigma, Dark Emerald Damselfly)  
Dit eerste deel sluit ik af met een Dwergooruil en de Steenuil. Er waren er heel veel dit jaar, je zag ze (bijna) elke dag en vaak meer dan 1.

Dwergooruil (Otus scops, Scops Owl)
Steenuil (Athene noctua, Little Owl)
Dit was vast een voorproefje. Binnenkort het volgende deel van deze heerlijke reis.

Iedereen weer bedankt voor het lezen en kijken! Ik loop zelf vanwege mijn vakantie achter met het bekijken en reageren op andere blogs. Maar ik zal zeker nog een kijkje nemen de komende dagen.

14 opmerkingen:

  1. Marianne wat maakt je me jaloers wat is dit mooi de zwarte Ibis die heb je er wel heel mooi op staan en dan de uilen hier zie je ze haast niet en dan zeg je dat je ze wel iedere dag zag,geweldig moet dat zijn de dwergooruil zie ik nou voor het eerst wat zijn ze mooi ,dit is echt genieten,geweldig,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marianne,

    Hoe vindt je die nachtbeesten toch steeds weer? Prachtige uilen, en van Observado weet ik dat er ook nog een Nachtzwaluw komt! En een Bruinkeelortolaan waar vorige week heel Nederland voor naar Groningen trok. Kijk erg uit naar de grote foto's van die andere prachtige soorten die je hebt gezien (lijstertje).

    Volgend jaar hoop ik wel mee te kunnen!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Marianne,
    Ik zou naar Lesbos gaan en je daar misschien wel hebben gezien maar vluchtdagen waren drama.
    Is Kos geworden wat zeker ook de moeite waard was.
    Blog komt er binnenkort aan maar staan al wat foto's op www.Facebook.com/henkschuurmanfotografie
    Ga je andere delen zeker volgen om te zien wat je nog meer bent tegen gekomen.
    Gr. Henk Schuurman

    BeantwoordenVerwijderen
  4. peter van den berg15 mei 2013 om 22:10

    Marianne.
    Ik ben zelf ook net terug uit Lesbos,ik was er voor het eerst en heb enorm genoten,wij zaten in skalla kolonis en hebben daar ook de Roodpootvalk gezien en het lijkt de zelfde wel aan de paal te zien.
    De ibis heb ik helaas niet gezien,maar het is er prachtig,en je hebt schitterende foto.

    Groet Peter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      Wij zaten ook in Skala. In hotel Aegeon. Ben je ook dinsdag thuisgekomen? Wellicht hebben we elkaar wel degelijk gezien zonder dat we het wisten. Mooi daar hè.

      Groetjes,
      Marianne

      Verwijderen
    2. peter van den berg.16 mei 2013 om 06:16

      Het zou zo maar kunnen dat we in de zelfde bus of vliegtuig zaten,het is er prachtig,hoop er weer terug te gaan.

      Verwijderen
  5. What a fantastic set of images Marianne.
    I havent seen any Dragonflies or Damselflies yet this year.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je bent niet voor niets naar Lesbos geweest, Marianne. Wat een prachtige serie. Zonder de andere foto's tekort te doen, springt de zwarte Ibis er voor mij uit. Mooie vogel. Ben benieuwd naar het vervolg. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is toch wel een vogelparadijs daar. Vooral die zwarte ibis vind ik mooi vanwege de prachtiog kleurtekening en ook de kuifleeuwerik wordt bioj ons steeds zeldzamer.
    Mooie serie dus zowel de vogels als de libellen en het is dus genieten geweest daar.

    groet,

    peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geweldig mooie serie vogels laat je hier weer zien Marianne. Ik herken ze allemaal van die ene keer dat ik daar ben geweest. Ik zou daar graag nog eens heengaan. Je hebt groot gelijk dat je er een jaarlijkse vakantie van maakt. Het eiland is prachtig en je kunt er inderdaad heel rustig rondrijden. Geen gehaast.
    De zwarte ibis heb je heel mooi op de foto gezet. Het viel mij toen ook al op dat hij helemaal niet zwart is, maar juist veelkleurig.
    Wat mooi dat je de uilen zo veel hebt gezien.
    Erg mooi blog. Ik kijk al uit naar de volgende.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Marianne,
    Wat een mooie serie, zowel de vogels als de libellen heb je er prachtig op. Zo te zien is het op dat Griekse eiland een paradijs voor vogel liefhebbers.
    Wat is de zwarte ibis mooi he.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ohhhhhhh Marianne, ik wist het al en nu zie ik die prachtige Glossy Ibis !!
    De mooie libellen (kwijl) en de schitterende foto van de Grauwe gors met een bekje vol sprinkhaantjes.En de uilen....fantastisch!
    Net als Paul, wil ik volgend jaar daar toch ook wel heen!
    Super blog , wat zal je genoten hebben en nagenieten bij het maken van deze blog.
    Fijn deel-materiaal, bedankt.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Marianne,
    Ook ik loop hopeloos achter, maar ik ga een poging doen om alles in te lopen. Jouw mooie Lesbosseries wil ik ook niet missen. Lijkt me een geweldig eiland in deze tijd van het jaar, ik was er eens in oktober, maar toen was alles dor.
    De zwarte ibis is niet zwart ;-) dat wist ik natuurlijk niet, maar jij laat het heel goed en heel mooi zien, prachtige foto's!
    Maar de allermooiste zijn voor mij de oostelijke blonde tapuit en de grauwe gors, allebei haarscherp en mooi lichtje in het oogje, en dan ook nog eens zo'n vol snaveltje van de gors, super!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. prachtig zeg die uilen!..hoe kom je aan die plekjes joh...? zelf ontdekt? mooi hoor

    BeantwoordenVerwijderen