donderdag 23 mei 2013

Lesbos 2013, deel 3

Zoals beloofd hier het volgende (en laatste) blog over onze vakantie begin mei op Lesbos. Het eerste en het tweede deel kun je vinden onder de linkjes hieronder.

Lesbos 2013, deel 2
Lesbos 2013, deel 1

Klauwieren zijn op Lesbos goed vertegenwoordigd. Het zijn zangvogels die een snavel hebben met een haakje er aan. Dat haakje is handig voor het vangen en vasthouden van de prooi die bestaat uit o.a. insecten, kleine knaagdieren en hagedissen. De gevangen prooi wordt vaak op een scherpe punt in een struik, boom o.i.d. gespietst en niet altijd direct opgegeten. Zo hebben ze een voorraadje eten achter de hand. De prooien hebben soms de pech dat ze nog (blijven) leven nadat ze gespietst zijn.
Je kunt een klauwier vaak vinden in de top van een struik of boom waar hij zit te wachten op een prooi. Mijn ervaring is dat de Grauwe Klauwier niet heel schuw is maar de andere soorten zijn over het algemeen alerter en dus minder gemakkelijk te fotograferen. Op Lesbos heb ik ze ook veel horen 'brabbelen' en dat klinkt wat krasserig.

Grauwe klauwier (Lanius collario, Red-backed Shrike)
Roodkopklauwier (Lanius senator, Woodchat Shrike)

Roodkopklauwier (Lanius senator, Woodchat Shrike)
De Maskerklauwier liet zich dit jaar wel zeer regelmatig zien maar zat altijd onbereikbaar ver weg. Een paar mislukte foto's heb ik weggegooid en onderstaande foto is van grote afstand en ook nog eens flink gecropt. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben.

Maskerklauwier (Lanius nubicus, Masked Shrike)
Als vogelaar heb je 'last' van een aantal, voor normale mensen, eigenaardigheden. Je ziet ze namelijk altijd vliegen :-). Ook als het geen vogels zijn maar bijvoorbeeld libellen of vlinders. Een gesprek met een vogelaar voeren is niet altijd gemakkelijk, behalve als de gesprekspartner ook een vogelaar is. Midden in een gesprek kan er namelijk van alles langs of over vliegen en daar wordt ook altijd op gelet. Zodra er 'iets' wordt opgemerkt, wordt het meteen het belangrijkste  wat er is en ook meteen genoemd als in:  'hé kijk, daar gaat een Mus/Koolmees/Buizerd/vlinder/juffer etc. etc.'. Verrekijkers worden gepakt als ze voorhanden zijn en het gesprek wordt op stand-by gezet of helemaal vergeten. Ik generaliseer hier wel een beetje maar vrees dat dat niet helemaal ongegrond is en daarom verontschuldig ik mij vaak alvast maar op voorhand.

Je ziet ze dus vliegen maar gelukkig heb ik ook nog wel oog voor de meer aardse zaken als reptielen en mooi landschap. Helaas heb ik bijna altijd mijn telelens bij me en daardoor kun je niet altijd de beste foto maken van een ander onderwerp waarvoor je beter een macro- of standaardlens had kunnen gebruiken. Het blijft behelpen...

Omgeving van Kalloni
Westelijk Grieks Landschildpad (Eurotestudo hermanni)

Scheltopusik (Pseudopus apodus), een pootloze hagedis die vaak voor een slang wordt aangezien.

Scheltopusik (Pseudopus apodus)
Slangenooghagedis (Ophisops elegans)

Slangenooghagedis (Ophisops elegans)
Op Lesbos zijn veel kloosters te vinden. Sommige staan op prachtige plekken en vaak kun je de kloosters bezoeken. Onderstaand het klooster van Pitharou dat aan een waterreservoir ligt. Het is een prachtige plek waar je in alle rust kunt genieten van de levende natuur om je heen.

Klooster Pitharou
Bij dit klooster in de buurt stroomt een riviertje en ik vond er verschillende libellen en juffers. Ook op verschillende andere plaatsen keek ik niet alleen maar omhoog en speurde ik naar libellen.

Blauwe breedscheenjuffer (Platycnemis pennipes)

Blauwe breedscheenjuffer (Platycnemis pennipes)

Blauwe breedscheenjuffer (Platycnemis pennipes)
Vuurlibel (Crocothemis erythraea)

Vuurlibel (Crocothemis erythraea)
Kleine oeverlibel (Orthetrum taeniolatum)

Kleine tanglibel (Onychogomphus forcipatus)

Beekoeverlibel (Orthetrum coerulescens)

Zwervende heidelibel (Sympetrum fonscolombii)

Zwervende heidelibel (Sympetrum fonscolombii)
Vlakbij de zoutpannen van Kalloni stroomt de Tsiknias rivier, ook wel de east-river genoemd. Deze rivier staat in mei deels droog maar er zijn ook delen waar wel water staat. Daar zoeken onder meer de diverse reigersoorten hun eten.  Let op de voeten van de Kleine Zilverreiger(s), op de eerste foto zijn ze zwart van de bagger maar op de tweede foto zie je bij het vliegende groepje mooi de knalgele schone voetjes.

Kleine zilverreiger (Egretta garzetta, Little Egret)









Kleine zilverreiger (Egretta garzetta, Little Egret)

Ralreiger (Ardeola ralloides, Squacco Heron)
De Witwangsterntjes komen er ook om te eten en de Nachtegalen en de Oostelijke vale Spotvogels zingen je de oren van het hoofd.

Witwangstern (Chlidonias hybridus, Whiskered Tern)

Oostelijke Vale Spotvogel (Iduna pallida, Eastern Olivaceous Warbler)

Op sommige plaatsen in de rivier zag ik mooie kleurrijke patronen in het water. Algen, kikkerdril, modder en ik weet niet wat nog meer maken er iets bijzonders van. Op zo'n moment is het dus jammer dat je met je telelens loopt te zeulen in plaats van met je standaard lens.




Kleinere zoutpannen vind je bij Polichnitos, aan de zuid-oost kant van de golf van Kalloni. Ook hier zijn heel veel vogels te vinden en er is een strand waar je mooie schelpen en slakkenhuizen vindt.
De meeste vogels van de zoutpannen heb ik al in de eerdere blogs genoemd. Bij Polichnitos zat relatief dichtbij een Steltkluut te broeden. Even later was er paniek en begon het mannetje te alarmeren. Reden: een grote rode kater die even langskwam. Het nest werd verlaten en man en vrouw zorgden ze ervoor dat de kat weg bij het nest bleef. Toen hij was doorgesjokt, werd het nest meteen weer bezet.

Steltkluut (Himantopus himantopus, Black-winged Stilt)
Steltkluut (Himantopus himantopus, Black-winged Stilt)

Steltkluut (Himantopus himantopus, Black-winged Stilt)
Op een vervallen houten pier zat een groep Kuifaalscholvers vergezeld door een Geelpootmeeuw.

Kuifaalscholvers en Geelpootmeeuw (Stictocarbo aristotelis & Larus michahellis, Shag & Yellow-legged Gull)
Ergens onderweg poseerde een Tapuit op de een rotsblok en een Izabeltapuit op een tak. Helaas was het bij de ontmoeting met de Izabeltapuit een beetje te zonnig voor een mooie foto.
Tapuit (Oenanthe oenanthe, Wheatear)

Izabeltapuit (Oenanthe isabellina, Isabelline Wheatear
Aan alles komt een einde. Ook aan deze heerlijke vakantie. Ik sluit deze blog af met twee foto's van gedenkhuisjes en een paar luchtfoto's die ik heb genomen vanuit het vliegtuig om half zes 's ochtends. De gedenkhuisjes kom je overal langs de weg tegen. Van eenvoudig tot luxe, van oud tot recent. Kleine monumenten ter herinnering aan een overleden dierbare. In de huisjes staan vaak één of meerdere foto's van de overledene, bloemen en een kaarsje. Ik vind het een mooie manier om de doden op deze manier levend te houden.


Gedenkhuisjes

Zonsopkomst, nog onder de wolken (sunrise)

En dan hoger en op weg. The sky's the limit.
Iedereen heel erg bedankt voor het lezen en de reactie's op mijn vorige blog!

18 opmerkingen:

  1. dit is toch wel de manier om veel te zien,wat een geweldige prachtige serie heb je ons laten zien het was echt gewoon met je oplopen heerlijk dit zou ik anders nooit gezien hebben,wij hebben met je mee genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's en een leuke afwisseling.
    Geweldig !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It is getting better, I can't believe it. The birds, the sunsets, lizards and not to be forgotten is the Dragonflies, they are superb. Cheers Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, wat is het mooi daar! Bijzondere vogels die klauwieren. En wat heeft die hagedis een mooi gekleurde kop. Je hebt de spotvogel ook prachtig vastgelegd! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kwijl, kwijl.....!
    Prachtig!
    Alles!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. så fantastisk flotte bilder, god helg !
    dirk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Es gibt nicht viele Bilder so schön wie diese...grüsse.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Marianne,
    Wat een indrukwekkende serie is dit. Echt schitterende opnames!! De één is nog mooier dan de andere. Echt gaaf om zoveel verschillende mooie soorten vogels te zien, maar ook die libellen zijn waanzinnig net als dat fraai gekleurde hagedisje. Geweldig hoe je dit alles zo hebt weten te fotograferen. Knap gedaan hoor!!

    Groetjes en een fijne zondag,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb je ongelooflijk veel voor je camera gekregen, Marianne. Prachtig om het met je mee te beleven door dit blog. Het lijkt daar wel een heel andere wereld. Die steltkluten zijn toch wel mijn lievelingsvogels uit je blog, hoor. Ik heb je kopfoto ook altijd al zo mooi gevonden. En foto 26 is mijn favoriet van de andere, die overigens ook allemaal mooi zijn. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat kan ik hier nog aan toevoegen, ook deze serie is prachtig. niet alleen mooie vogels maar ook prachtige libellen. Ook leuk dat je wat van de landschappen laat zien.
    Een bijzonder foto vind ik die van de kleine zilverreigers in vlucht, zo veel bij elkaar.
    De vuurlibel vind ik de meest bijzondere libel in de serie.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Marianne,

    wat heb je een ongelooflijk mooi blog neer gezet.
    Werkelijk prachtige foto's van diverse vogels en vogeltjes, schitterende libellen en hagedissen, een pracht van een schildpad en mooie luchten. Wat zal jij enorm genoten hebben.
    Je foto's zijn allemaal prachtig maar ik haal er toch even een paar naar voren.
    Foto 1, 18, 22, 30 en 34.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja ik zie dat alle hulde als is gebracht en daar hoort deze van mij bij ben het met de vorrige schrijfster eens topppppppppp!
    Wat een grote sortering van zoveel mooie diertjes kwijl, kwijl,
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hei Marianne,
    Ik heb nu google translate aan mijn kant. rechtstreeks via mijn profiel. hartelijk dank voor uw bezoek en commentaar.
    liefde groet dirk

    BeantwoordenVerwijderen
  14. zo dan, ik dacht dat ik een lang blogje had:0 maar..wel een heel erg mooi blogje Marianne! prachtig al die libellen,vooral die speciale soorten zoals de tanglibel,en heerlijk die steltkluten vastgelegd. Moet toch ook maar eens die kant op,vrouw op het strand, en ik de natuur in:)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Marianne

    Die tweede Roodkopklauwier is prachtig. Schitterende Vuurlibellen ook; nooit geweten dat libellen "in brand" konden staan.
    Met een groet,
    Sjerp

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit paradijs heeft toch wel héél veel te bieden, en gelukkig ben bij van alle markten thuis, dus je laat me genieten van vogels, libellen, reptielen, landschap....
    Top Marianne!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtige site en een bijzonder mooi verslag en opnames van de vogels op Lesbos.

    Groet peter

    BeantwoordenVerwijderen