zaterdag 18 mei 2013

Lesbos 2013, deel 2

Na de blog Lesbos 2013, deel 1, is hier Lesbos 2013, deel 2.

Lesbos heeft een enorm divers landschap. Er zijn groene vlakten, al dan niet begroeide bergen en bossen. Het westen van het eiland bestaat uit 'kale' rotsen, ontstaan door vulkanische activiteit in een ver verleden. Dit 'kale' landschap biedt een desolate aanblik en juist daarom vind ik het zo mooi. Als je beter kijkt zie je dat kaal helemaal niet kaal is. Diverse planten en struiken hebben op deze rotsen een plek gevonden om te groeien en te bloeien. Daarnaast zie je op de rotsen vogelsoorten die juist deze habitat tot hun woongebied hebben. De Rotsmus, Rotsklever, Smyrnagors, Aziatische Steenpatrijs en de Blauwe rotslijster zijn hier voorbeelden van.

Het zien en/of fotograferen van deze soorten is niet altijd even gemakkelijk. Mijn oren zijn gelukkig heel goed en ik heb menige vogel gezien doordat ik hem eerst hoorde en dan kon gaan zoeken in de richting waar de roep of zang vandaan kwam. Vaak zitten ze ver weg aan de rand of bovenop de rotsen waar alleen de telescoop het beeld tot leven brengt. Maar soms heb je geluk. En dat had ik. Mijn absoluut allermooiste vogel- en fotomoment van deze vakantie was de dag dat ik ergens even de weg af reed om op de kaart te kijken waar ik precies was, en waar ik naar toe moest rijden. Het was warm dus het autoraampje was open. Nadat ik gestopt was hoorde ik direct een vogel. Ik keek opzij en zag dit:

Blauwe rotslijster (Monticola solitarius, Blue Rock Thrush)
Ik was even met stomheid geslagen. De Blauwe Rotslijster had ik al zo vaak gezien maar altijd op flinke afstand, vaak niet eens een bewijsplaatje waardig. Nu zat hij min of meer 'naast' de auto. Eerst was hij gealarmeerd en dat was ook begrijpelijk. Na een tijdje zag ik ook het vrouwtje dat alarmeerde.

Blauwe rotslijster (Monticola solitarius, Blue Rock Thrush)
Toen ik rustig in de auto bleef zitten werd het gewone werk voortgezet en werden er vaste rondjes gevlogen. Het bleek een paartje met jongen te zijn die veilig in de rotswand verstopt zaten maar die wel erge honger hadden (althans daar zag het toch naar uit want de ene hap na de andere werd naar een voor mij onzichtbare plek in de rots gebracht en poepzakjes werden vervolgens naar buiten gebracht en gedumpt). Ik ben een tijdje blijven kijken en genoot van dit mooie onverwachte wondertje. Met de camera op de rijstzak in de auto heb ik wat foto's gemaakt waarvan ik de onderstaande zelf de mooiste vind.

Blauwe rotslijster (Monticola solitarius, Blue Rock Thrush)
Ook mevrouw liet zich af en toe nog even zien. Als je haar ziet zou je niet direct aan een Blauwe Rotslijster denken maar ze is het toch echt.

Blauwe rotslijster (Monticola solitarius, Blue Rock Thrush)
Met een grijns van oor tot oor kwam ik van deze plek vandaan. Verdwalen of kaartlezen is dus gewoon zinvol. Weg met al die onnodige TomTom's en Karin's!

Na de Blauwe Rotslijster zag ik de Blauwe 'rots'reiger :-). Dit zag er zo maf uit, die reiger op de kale rotsen dat ik het wel leuk vond om er een foto van te maken. Niet voor het mooi maar voor het verhaal.

Blauwe reiger (Ardea cinerea, Blue Heron).
In hetzelfde gebied vind je ook diverse gorsjes. Overal om je heen hoor je gorzenliedjes. Gorzen blinken niet echt uit in muzikaliteit maar herkenbaar zijn de eenvoudige deuntjes wel en het helpt om ze te vinden. Neem de Smyrnagors. Zingen doet hij de hele tijd maar hij is soms lastig te vinden. Knap hoe sommige vogels zich schijnbaar onzichtbaar kunnen maken. Na héél lang zoeken zag ik er eindelijk 1 en, zo werkt dat, vervolgens meteen 3. Het is een grijsachtig gorsje met een lichtgele kop. Dat koppie stak net boven een rotsblok uit maar een mooie foto kon ik er niet van maken.

Smyrnagors (Emberiza cineracea, Cinereous Bunting)
De Cirlgors en de Bruinkeelortolaan, die je overigens ongeveer overal hoort en ziet, lieten zich  gewilliger fotograferen. De Zwartkopgors is ook een wijdverspreide gors op Lesbos, dit jaar heb ik hem niet gefotografeerd maar ik heb er nog een mooie archieffoto van.

Cirlgors (Emberiza cirlus, Cirl Bunting)
Bruinkeelortolaan (Emberiza caesia, Cretzschmar's Bunting)






Zwartkopgors (Emberiza melanocephala, Black-headed Bunting)


Rotsklevers waren er dit jaar ook volop. Er was een dag waarop het volgens mij nationale uitvliegdag was. Het ene na het andere gezin zag je op de rotsen zitten. Afgetobde ouders en kakelverse, in strak verenpak gehulde, goed doorvoede jongen. Met de ouders voel ik altijd een beetje mee.

Rotsklever (Sitta neumayer, Rock Nuthatch)

Rotsklever (Sitta neumayer, Rock Nuthatch)
Ook staan er schaapjes op en tussen de rotsen en al denk je het niet meteen, ze vinden genoeg om te eten.

Schaapjes (Sheep)
Niet alleen eten maar ook gegeten worden...

Dode schaapjes (dead Sheep)
En als het dan toch over eten gaat kunnen de foto's van de Middelste Bonte Spechten die met hun bekken vol rupsen, torren en krekels hun jongen kwamen voeren ook nog wel in deze blog.

Middelste Bonte Specht (Dendrocopos medius, Middle Spotted Woodpecker)
Middelste Bonte Specht (Dendrocopos medius, Middle Spotted Woodpecker)
Middelste Bonte Specht (Dendrocopos medius, Middle Spotted Woodpecker)
Na een dag vogelen, wandelen en rondrijden sloot ik mijn tocht meestal af met een bezoek aan de zoutpannen bij Kalloni. Overdag is het er meestal niet zo spannend en het licht is heel erg verkeerd.
's Ochtends en 's avonds kun je er echter je hart ophalen én fotograferen. De Zwarte ooievaars komen massaal overnachten: 'prepare for landing....'

Zwarte ooievaar (Ciconia nigra, Black Stork)
De sterntjes (Witwangstern, Dwergstern, Visdief, Zwarte stern en Witvleugelstern) komen uitgebreid foerageren voor de nacht.

Witvleugelstern (Chlidonias leucopterus, White-winged Black Tern)
Witvleugelstern (Chlidonias leucopterus, White-winged Black Tern)
Witvleugelstern (Chlidonias leucopterus, White-winged Black Tern)
Dwergstern (Sterna albifrons, Little Tern)
Er is zoveel te zien, ik ga het niet allemaal opnoemen. Verschillende stelt- en strandlopers, zangertjes, kwikstaarten, roofvogels, mussen.....

Bosruiter (Tringa glareola, Wood Sandpiper)
Steenloper (Arenaria interpres, Turnstone)

Een Grauwe Kiekendief had het voorzien op de Klutenkuikens maar werd met succes verjaagd.

Grauwe kiekendief (Circus pygargus, Montagu's Harrier) en Kluut ( Recurvirostra avosetta, Avocet)
De zwaluwen en Spaanse mussen vlogen af en aan op de draadjes en het gaas om zich vervolgens vol te eten.

Boerenzwaluw (Hirundo rustica, Barn-Swallow)

Spaanse mus (Passer hispaniolensis, Spanish Sparrow)

Spaanse mus (Passer hispaniolensis, Spanish Sparrow)
Ik sluit af met de mooie Balkankwikstaart. Deze zat telkens op hetzelfde plekje en dat was fijn. Zo had ik ook eens wat zekerheid in mijn vogelaarsbestaan.

Balkankwikstaart (Motacilla feldegg, Black-headed Wagtail)
Ik heb genoeg materiaal voor nog 1 of 2 blogs over Lesbos. Want wat landschapjes en gedenkhuisjes, reptielen, meer libellen, Klauwieren, Steltkluten enz. moeten ook nog een plaatsje krijgen.

Iedereen bedankt voor het lezen en kijken en de reacties op mijn blogs.

29 opmerkingen:

  1. Some great flight shots Marianne and that Blue Thrush is such an amazing colour.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy. The blue rock Trush indeed is amazing. I don't mind I had to fly 3,5 hours to see it, it's worth it ;-).

      Kind regards,
      Marianne

      Verwijderen
  2. Marianne ,
    Zou jij me niet zo jaloers willen maken met zoveel prachtige vogels hahahahaha
    GEWELDIG zeg wat heb jij genoten denk ik !!!
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een soorten! Ik heb deze blog weer met veel plezier bekeken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dit is heerlijk genieten ,ik weet gewoon niet wat je er verder aan toe kan voegen,eigenlijk word ik hier heel stil van,zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's !!!!!
    groeten
    Huib

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Una bonita colección para admirar. Un saludo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you very much! It's nice you like my blog so much.

      Have a nice day,
      Marianne

      Verwijderen
  7. Hello Marianne,

    What a beautiful post! You were lucky to hear these birds through your car window, a nice story. It's nice to discover new species of birds. I didn't know that "rock birds" existed...
    For me, your first bird is really special because of this beautiful blue color and the fact that they are living in a rocky environment is very special too. I find the female as beautiful; the shape of these Blue Rock Trush is really nice.
    Love the picture of the Great Heron and the Rock Nutchatch, beautiful.
    The stork is really gorgeous with the nice pattern in the wings. And I can go on and on with compliments because all your pictures are great! A great series!
    Have a nice Sunday!
    Warm greetings, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Louise,

      Thank you for your kind comment. For me al these rocky birds are also special, that's why we go to Lesvos every year. As you might know, we don't have rocks at all in The Netherlands. My sister and her husband are in Canada (north-western part) right now and they are sending me great pictures of snow and ice, and graet landscapes. I know you're living in another part of Canada but everywhere's beauty when you're are aware of the things around you. I'm sure you know what I mean, because I can read and see it in your blogs!

      Big hug,
      Marianne

      Verwijderen
  8. Wat me ook in dit blog weer opvalt, Marianne, zijn de totaal andere vogelsoorten op Lesbos. Een blauwe rotslijster....alsof je 'm ingekleurd hebt. Wat een prachtige vogel en misschien dom, maar ik had er nog nooit van gehoord. Ook de andere foto's én je verhaal, waardoor ik digitaal ook een beetje op Lesbos was, heb ik weer met plezier bekeken en gelezen. Laat de volgende blog maar komen! Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joke,

      Het is helemaal niet dom dat je van heel veel vogelsoorten nog nooit gehoord hebt. Toen ik nog niet 'vogelde' wist ik ook niet dat er zoveel verschillende vogelsoorten bestonden. En die rotslijsters zijn uiteraard vogels van een totaal andere biotoop dan we hier in NL hebben. Heel soms verdwaald er een en komt in Nederland terecht, dan komt een hele club twitchende vogelaars daar ook meteen op af.
      Zie het maar zo, ik weet weinig tot niets van planten of bloemen, dus die (namen) zijn voor mij ook altijd nieuw en dan ben ik ook verbaasd dat ik er nog nooit van gehoord heb, of ze nog nooit gezien heb. Ze verrassen we elkaar allemaal telkens opnieuw en dat maakt het kijken en lezen van al die verschillende blogs leuk én leerzaam.

      Fijne zondag,
      Marianne

      Verwijderen
  9. Hallo Marianne, je bent echt in een vogelparadijs geweest en je hebt de geboden kansen ten volle benut. Vooral de Blauwe Rotslijsters is een fantastische bonus. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Op je vorige blog schreef ik al dat het daar een vogelparadijs is maar het overtreft alle verwachtingen. Prachtige soorten en dito foto's en dan heb je dus kennelijk nog meer.
    Kortom het is daar alle dagen feest voor een vogelaar. ( vrij naar remco Campert)
    Kortom ik moet misschien ook maar eens naar Lesbos.

    Groet,

    Peter van de Beek

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Marianne,
    Wat een ontzettend gave foto´s heb je daar tijdens je verblijf gemaakt. Lijkt me zo ontzettend gaaf om dit soort vogels te spotten. Leuk dat je ook die rotslijster zo dicht bij zijn nest hebt gezien, lijkt me toch erg bijzonder. In ieder geval hele mooie opnames hiervan!! Ook die zwartkopgors en die boerenzwaluw heb je echt heel mooi te pakken.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi marianne,

    wat een prachtig blog. Ik heb net ook deel 1 bekeken
    en ook daar staan werkelijk superplaten bij. Wat zeg ik!
    Het zijn gewoon allemaal superplaten. Uilen, zwarte ibis
    en nog vele andere mooie vogels en vogeltjes.
    In dit blog zijn de spechten ook echt geweldig om te zien
    en ook de intense gele balkankwikstaart en zwartkopgors.
    Echt prachtige foto's Marianne en dit is dan ook echt genieten.
    Groetjes, Helma

    OT Bedankt voor je medeleven na het overlijden van ons zusje/schoonzusje. Het heeft ons echt goed gedaan. Morgen is de begrafenis.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Och, wat mooi...... De Zwarte Ooievaar is uniek getroffen, veel mooier dan in een normale positie. De beste plaat van al die prachtige platen. Topblog, topfoto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zit ik hier thuis met buitenlandse gasten vakantie te vieren (zucht) pep je me helemaal op met deze wereld blog!!!!!
    De Blauwe rotslijsterfoto 3, adembenemend! foto 4 nog nooit zo'n mooi vrouwtje gezien. Je Rotsreiger ;-) foto 8 de Zwartkopgors lucky you! De mooie Rotskruipers, echt familie van de Boomkruipers, ik zie ze hier voor het eerst.Juweeltjes van foto's van de MIBO ! De zwarte ooievaar zo in de vlucht:Geniaal! (dit wordt geen korte reactie.....sorry)foto 21 de Dwergstern, wat een beauty. En de mooie Spaanse mus en uitsmijter Balkankwik zo mooi op de foto. Whow, wat zul je met een vette grijns nog lang kunnen nagenieten. Goed verhaal erbij en tomtom vaak uitzetten dus!
    groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hardnekkig foutje van mij die kruipers:-))) moeten natuurlijk rotsklevers zijn...Ik heb ze ondertussen zelf gezien ;-)) en echt familie van onze boomklevers....bij deze foutje hersteld, anders hangt het maar zo fout onder de blog.
      groetjes,
      Maria

      Verwijderen
  15. Ik moet dus duidelijk een keer naar Lesbos! Blauwe rotslijster, zwartkopgors, prachtsoorten laat je hier zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Splendid Marianne, all sorts of birds, brilliant.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Marianne,

    Na een bezoek aan de tandarts zit ik rustig te wachten tot de verdoving is uitgewerkt en leek het mij een goed idee om als afleiding jouw Lesbos-logs te bekijken en je raad het al: ik voel en merk niks meer: wat een platen zeg. Schitterend en leerzaam!

    Maar dan toch nog een vraag: ben je echt zeker van de vr. Kiek (met Kluut)? Ik vind deze vogel wel wat hebben van vr. Steppekiek: donkere binnenzijde van de ondervleugel, contrasterend met de lichte handpenpartij, smalle donkere borstband, scherp afgesneden en niet geleidelijk overgaand richting de buik, zoals bij Grauwe en ik meen toch iets van een boa te zien. Afijn, ik ben ook niet echt een roofpietenkenner, maar het zou mij toch wel nuttig lijken, om deze foto eens op waarneming.nl te laten bekijken door echte kenners. Als het toch een Grauwe is, dan is er niets aan de hand maar Steppekiek zou een bonus zijn, lijkt mij

    gr. Hans Russer

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wow Marianne, dit is weer zo'n serie die ik ademloos zit te lezen en te bewonderen.
    Wat een prachtige soorten vogels heb je daar toch, en wat een feest als je die ook nog eens mooi kunt fotograferen.
    De blauwe rotslijster springt er voor mij het meeste uit, mede door je verdwaal/verhaal erbij.
    Ik zag ook nog een deel 3... dus tot later ;-)
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ook weer een mooi blogje. Jij bent zeker een echte vogelaar dat je al die namen weet? mooi die middelste bonte!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtige foti's Marianne ! Wat heb je voor een camera?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Pauline,

      Bedankt voor je reactie op mijn blog. Ik fotografeer met een Canon 70D body en een Canon 100-400 4.5-5.6 L IS USM lens voor mijn vogelfoto's.

      Met vriendeijke groet,
      Marianne

      Verwijderen
  21. Prachtige foti's Marianne ! Wat heb je voor een camera?

    BeantwoordenVerwijderen