zaterdag 22 augustus 2015

Soort van de dag!

Er is er maar één soort van de dag. De Braamsluiper. Zo'n vogeltje dat je jaar in , jaar uit altijd wel een keer ziet door de telescoop of verrekijker maar meestal onfotografeerbaar is vanwege zijn verscholen manier van foerageren. De sluiperd.... Hij is al een paar dagen in een van onze pruimenbomen aan het snoepen en gisterenavond liet hij zich dan eindelijk eens enigszins redelijk op de foto zetten. Daar ben ik dus blij mee!

Braamsluiper (Sylvia curruca)
Alhoewel, redelijk op de foto.... Hieronder lijkt het wel alsof hij half onthoofd is!

Braamsluiper (Sylvia curruca)
Verder heb ik nog maar weinig foto's gemaakt. Onze eerste vakantieweek is letterlijk verregend. Gisteren hadden we voor het eerst zon en toen heb ik meteen mijn schuiltentje neergezet. En ja, dat helpt! De juveniele Zwarte roodstaarten komen er graag OP zitten. 

Zwarte roodstaart, juv. (Phoenicurus ochruros)
Wél vanuit het tentje: een altijd gewillige Boomklever. Die zijn ook bijna niet schuw, dus vaak gemakkelijk te fotograferen.

Boomklever (Sitta europaea) 
Er komt natuurlijk veel meer voorbij maar de Grijskopspecht, een voor mij toch spannende soort, laat zich alleen maar bekijken. Ik hoop hem nog fatsoenlijk voor de lens te krijgen.

Wat wel heel leuk is, is dat er veel jonge vogels in de tuin zijn. Gisterenavond zaten er 3 jonge fitissen, nog helemaal donzig, met heel korte staartjes en nog zachte snaveltjes. Toch zorgen ze al goed voor zichzelf en vangen genoeg insecten. De foto is vanaf het balkon genomen, dus een volkomen fout standpunt. Gewoon omdat hij zo schattig is komt hij op de blog.

Fitis, juv. (Phylloscopus trochilus)
Nu nog maar even duimen voor een tweede week met beter weer en mooie waarnemingen.

Bedankt allemaal voor de reacties en bezoeken aan mijn blog!

14 opmerkingen:

  1. Ik moet erg lachen om die roodstaart OP de schuiltent ;-))) het is ook zo vermakelijk..
    Je Braamsluiper is cool en de Boomklever prachtig en wat een nieuwsgierige blik, Ik hoop echt dat die Grijskopspecht nog gaat lukken, zou zo gaaf zijn! De fitisbaby is, fout standpunt of niet, een schattig aaibaar kleintje! Logisch dat hij OP de blog met ;-)
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marianne,
    na een week regen dan toch een bijzondere foto: je hebt je braamsluiper wel verdiend!!
    Ik wens je echt een tweede week met zeer fotografisch weer en veel genieten.
    hartelijke groet, Corrie

    N.B. Jonge fitis is wel een schattig donsballetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geniet van de fotos.
    Ik hoop voor beter weer voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een braamsluiper, toe maar. Geen alledaagse vogel om te fotograferen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. topp bilder som vanlig fra deg Marianne !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lovely images Marianne, especially the Lesser Whitethroat, never easy to get any kind of a shot of those.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Marianne,
    leuke fotos van de braamsluiper. Wij hebben ze in Friesland ook op onze plek en heb ze nogal wel eens verward met de zwartkop. Die jonge zwarte roodstaart is natuurlijk altijd leuk evenals de fitis. Ik hoop dat je de grijskopspecht nog op de foto krijgt.

    groetjes

    peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Proficiat met je soort van de dag! en zo te lezen amuseer je je wel weer lekker met de vogeltjes, er gaat vast en zeker meer moois volgen.... succes ermee!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel gaaf Marianne! Die Braamsluiper heb je toch maar ff heel fraai op de foto gezet!
    Ook de Boomklever staat er heel fraai op. het kleintje op de laatste foto is heel aandoenlijk :-))))))
    Ik las over je Grijskopspecht en het zou wel heel gaaf zijn als je die ook op de foto kon krijgen!
    Dit is in ieder geval al heerlijk genieten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig die braamsluiper, die heb je toch maar even heel mooi. Ik heb hem nog nooit gezien...denk ik..weet niet of ik dit vogeltje zou herkennen. Ik ben beter in de geluiden van vogels dan in het verenkleed herkennen.
    Verder vind ik de boomklever erg mooi.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lovely bird and your plum tree looks delicious! :)
    I am restting in my home after a surgery on Sept. 1st. I have 6 weeks off from work but I can't walk to much, just in the house. I am missing the woods, the mushrooms and taking pictures of the flowers and birds. But, I have to rest to be on my feet again.
    Greetings, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Through Your magical views, Marianne, evenAutumn becomes a new Spring.
    Best wishes!

    BeantwoordenVerwijderen