zaterdag 1 september 2018

Draaihals in de tuin :-)!

Afgelopen woensdag reed ik naar een nabij gelegen plaats om wat te gaan fotograferen voor de fotoclub waar ik lid van ben. Ik was net daar toen er een WhatsApp van mijn man binnenkwam. Ik keek en zag een foto met daarop een deel van een tuinstoel en een grijzige stip... De tekst eronder was: 'Draaihals in de tuin'.  Nu heeft mijn man géén goede camera maar wél verstand van vogels. De foto was met zijn mobiel genomen en dat was natuurlijk hopeloos, kon hij ook niet helpen. Ik belde naar huis en vroeg voor de zekerheid of hij niet aan het dollen was. 'Nee, echt waar, ik kijk meteen nog even', en, 'hij zit er nu weer', aldus manlief. Ik hoefde niet te twijfelen of ik ging fotograferen voor de club of dat ik terug naar huis zou gaan: een Draaihals in de tuin wint, met grote voorsprong.

Draaihals (Jynx torquilla)
Ik racete naar huis waar mijn man al klaarstond om me te vertellen dat HIJ aan de andere kant van het huis zat. Ik sloop om het huis en zag.... NIETS.

Tja, het blijven vogels en dus onberekenbaar. Ik installeerde me in een tuinstoel, beentjes omhoog en camera en kijker naast me. Even later plofte de Draaihals in de tuin, zag mij en verdween meteen weer. Gelukkig moest hij alleen even wennen want na enige tijd kwam hij meerdere keren terug om te foerageren, op een gegeven moment kwam hij zo dichtbij dat ik zelfs moest uitzoomen.

Draaihals (Jynx torquilla) best wel dichtbij
Draaihalzen zien er bijzonder uit, ze hebben een soort historisch aandoend verenpak dat bijna geschubd lijkt. Ze foerageren bij voorkeur op mieren die ze met een lange roze kleverige tong uit of van de grond opslurpen. Ze 'boren' met die tong rustig een eindje de grond in. Dit is te zien in het filmpje waarop de Draaihals foerageert naast de boomstam.

Draaihals (Jynx torquilla) op zoek naar mieren

Draaihals (Jynx torquilla)
De hele middag bleef de vogel terugkomen, erg leuk en het was genieten. De vorige Draaihals in de tuin (toen 2  stuks, een adult en een jong) was alweer 7 jaar geleden. Prachtige soort gewoon. De volgende dagen heb ik hem niet meer gezien, het weer was ook wel behoorlijk slechter geworden dus was ik ook minder buiten. Wellicht dacht de Draaihals ook wel dat het beter was om er vandoor te gaan met zulk weer, tenslotte moet hij nog naar Afrika om te overwinteren.

Draaihals (Jynx torquilla)
Hieronder staan nog de filmpjes die ik heb gemaakt. De systeem camera presteert erg goed met filmen, dat is echt een verbetering t.o.v. mijn spiegelreflex camera die ik hiervoor had. Blij mee.



Bedankt voor het lezen en kijken naar mijn blog en ook voor de reacties. Fijn weekend!

18 opmerkingen:

  1. Jeetje wat gaaf, nog nooit gezien! Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Now that is a very exciting garden bird, Marianne and I am very glad that your patience paid off with a series of pictures. And thank goodness you made the decision to return home rather than do your duties for the photo club. I hope you gave your husband lots and lots of hugs and kisses. He deserved it!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. I did David! I told him your answer on the blog and he liked it very much!! I was very happy he texted me. He also loves birds and birdwatching but due to spinal problems he isn't able to go with me when I go birding for longer trips or walks. So togehter we enjoy birds in the garden :-).
      When I go somewhere else, most of the times I'm accompanied by Maria who is a dear friend and perfect company and just as crazy as I am about birds and nature. My husband takes care of the dog then. So we found a solution that is the best for everyone involved :-).

      Best regards and enjoy your Sunday, it's raining cats and dogs here so I have to stay inside today, hmm.
      Marianne

      Verwijderen
    3. Enjoy your time inside....hmm.
      Maybe one day you and Maria will come here to Canada and we can all go birding together. Wouldn’t that be fun?

      Verwijderen
  3. Wat gaaf, Marianne, zo'n bijzondere en ook nog eens heel mooie gast in je tuin. Fijn dat je man zo oplettend was. Je hebt er prachtige foto's van kunnen maken. De filmpjes voegen echt iets toe. Knap gedaan.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marianne,
    Wat is bijzondere vogel is dit.
    Tof dat je hem zo hebt kunnen fotograferen. Leuke filmpjes ook.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marianne,
    Zit ik wéér een partij te genieten van deze draaihals in je tuin notabene!! Je laat zo mooi het gedrag van het beestje zien met je filmpjes. Hij is echt zo anders dan de andere spechtensoorten. Een magisch beest! Jaloersmakend geplaat en gefilmd, maar dat snap je!! (Het is me ook vandaag niet gelukt en een te zien en toen ik thuis was...werd ie weer gemeld, grrrr.) Maar goed, terwijl het bij jou katten en honden regent, geniet ik hier van je schitterende blogbericht, waar ik al naar uit had gezien!!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marianne,
    wat een bijzondere waarneming is dit, zomaar in je tuin. Ik begrijp echter dat dit niet in Nederland is. Niet dat het wat uitmaakt. Ik heb er een NL één keer eentje gezien (geen camera bij me) en één keertje één in de Pyreneeën. Ver weg en onscherp. Maar dit is natuurlijk top: prachtige vogel en inderdaad een beetje prehistorisch aandoend.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Marianne,
    Jij steelt hier de show met bijzondere plaatjes van een draaihals (die ik nog nooit gezien heb), terwijl ik het in mijn tuin moet doen met o.a. jonge tortels en buxusmotten. Ach, verschil is er nu eenmaal, maar wie weet heb ik ooit nog eens het geluk om een draaihals te zien. Een intrigerende vogel!
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo marianne
    noch nie gesehen , das Gefieder sieht sehr speziell aus.. tolle Fotos und Video
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw, dit is gaaf zeg. Een draaihals gewoon in je tuin. die kon je vanuit je luie (tuin)stoel mooi fotograferen. Ook leuk dat je gefilmd hebt, dat voegt toch iets toe, zie je mooi het gedrag van de vogel. Wat een bofkont was jij.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kenonne Marianne!!!!!!
    Ik dacht dat Maria alleen altijd wat bijzonders zag en had maar deze keer knal ik ook bij jou keihard van mijn stoel. Mond staat nog steeds wagenwijd open! Wat ontzettend gaaf om deze prachtvogel te zien en dan ook nog eens in je eigen tuin!!!Wat een topper en wat en geluk zeg. Zucht........ jullie zijn een stel bofkonten hahahaha....
    Echt super!

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja hoor..... jij wel :)
    Wat een geweldige dag had je (jullie) Als vogelliefhebber en fotograaf kun je je niets beter wensen toch? Super foto's Volgende keer ff bellen hoor...
    Groet, Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  12. These birds are absolutely magnificent, it must have been amazing to have witness such a beautiful creature. Thanks for the share, hope you have a wonderful rest of your week. Keep up the posts.
    World of Animals

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig. Wat ben Jij een bofkont zo maar een draaihals in je tuin is werkelijk een fantastische waarneming. En dan nog zo dichtbij. Wat goed dat je er een paar filmpjes van hebt gemaakt echt tof.
    Bijzonder blogje Marianne. Ik heb de Vogel op de Maasvlakte gezien maar dan wel op een flinke afstand.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Marianne,
    Wat ontzettend mooi dat je man net zo fanatiek meeleeft om een bepaalde vogel te spotten.
    Je hebt er in ieder geval fantastische beelden van deze bijzondere vogel weten te maken.
    Ik had hier echt nooit van gehoord, maar wat een beauty!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Marian,

    Geweldig zo als je de draaihals in beeld hebt gekregen en
    wat een cadeau dat ze zo maar in je tuin kwamen.
    Het is ook wel een hele mooie vogel die je niet snel in beeld krijgt.

    Nog een fijn weekend, Erica

    BeantwoordenVerwijderen