maandag 29 juni 2020

Nachtleven

Ik had 2 weken vrij en daarom stortte ik me eens flink in het nachtleven. Een aantal van jullie zal nu wellicht zijn/haar wenkbrauwen fronsen en zich iets afvragen. Nachtleven? Zij? Nu?

Hét nachtleven is aan mij niet besteed, dus tot zover niets aan de hand. Wat zich afspeelt als nachtleven in de natuur vind ik dan wel weer leuk en met name de groep nachtvlinders. Al heel wat jaren heb ik een nachtvlinderbak en die krijgt als ik vrij ben vaker aandacht. Elke avond gaat de nachtlamp boven de bak aan en de volgende ochtend (en soms 's avonds laat) bekijk ik wat er zoal in de bak is gekomen. Natuurlijk zijn er veel voorkomende soorten die je regelmatig terugziet maar nu had ik toch echt een heel mooi en nieuw motje in de bak. Slechts 1 cm klein en prachtig van kleur en tekening. En de naam maakt het nog mooier want het beestje heet Naaldkunstwerkje. Prachtig toch?

Naaldkunstwerkje (Bisigna procerella)
Zo'n kunstwerkje kan mij echt verwonderen. Een paar jaar geleden heb ik eens wat blogs geschreven over 'De pracht van de nacht', waarin ik ook bijzondere nachtvlinders uitlichtte.

Wat kwam er nog meer in de bak: veel, heel veel. Hieronder een kleine selectie.

Bonte brandnetelmot (Anania hortulata)
Koperuil (Diachrysia chrysitis)

Grijze stipspanner (Idaea aversata)

Donker brandnetelkapje (Abrostola triplasia)
Grote Meelmot (Pyralis farinalis)
Bovenstaande foto is helaas niet scherp. Dat gebeurt vaak met vlinders die in de bak zitten, ze zitten half verstopt en ik heb weinig licht. Ondanks een groot diafragma krijg ik geen goede sluitertijd en ook het grote diafragma helpt zeker niet om meer scherptediepte te krijgen. Flitsen heb ik ook geprobeerd maar geeft ook geen goed resultaat. Ik doe het met wat ik heb en de kleuren van deze mot vond ik mooi.

Onderstaande mot kwam ik onderweg tegen.

Geelbandlangsprietmot (Nemophora degeerella)
Ik had totaal de afgelopen 9 nachten 32 verschillende nachtvlinders. Zelf vind ik het een leuk resultaat.

Overdag loop ik ook rond te tutten en vlinders, insecten en vogels te kijken tijdens het wandelen. Veel Bruine zandoogjes en Hooibeestjes maar ik vond ook 3 verschillende dikkopjes die erg op elkaar lijken. Zoek de verschillen:

Geelsprietdikkopje (Thymelicus sylvestris)

Groot dikkopje (Ochlodes sylvanus)

Zwartsprietdikkopje (Thymelicus lineola)
Op een plekje dat ik vaker bezoek in de zomer waren zoals altijd de Bosbeekjuffers aanwezig. Er zijn er altijd wel veel maar dit keer was het echt een feest van dansende juffers, zo rond de 80 exemplaren zwierven rond en boven een beekje. Gelukkig gaan er ook een aantal langs de kant in struiken zitten.

Bosbeekjuffer man (Calopteryx virgo, m)

Bosbeekjuffer vrouw (Calopteryx virgo, f)
Om de blog af te sluiten heb ik een vogeltje, of eigenlijk vogeltjes. Het dorp zit vol met Zwarte roodstaarten waaronder veel jonge vogels. Die lieten zich gisteren leuk fotograferen.

Zwarte roodstaart, juv. (Phoenicurus Ochruros)

Zwarte roodstaart, juv. (Phoenicurus Ochruros)
Ook een van de ouders kon ik fotograferen. Het had net zwaar geregend maar behalve dat zie je ook dat oudervogels het 'zwaar' hebben in de tijd dat de jongen moeten opgroeien. Bij deze vogel zie je dat de staart behoorlijk afgevlogen is. Ze moeten om de haverklap insecten vangen om hun hongerige kinderen te voeden.

Zwarte roodstaart (Phoenicurus Ochruros)
Verschillende keren hoorde en zag ik de Europese kanarie, dat is een heel leuke waarneming maar het beest ging alleen maar recht boven me zitten, die liet zich dus niet leuk fotograferen ;-). Voor betere foto's, zoek op internet. Eigenlijk vind ik de zang van deze vogel het leukste, het gaat razendsnel en het hele lijfje schudt mee tijdens het zingen.

Europese kanarie (Serinus serinus)
Tijdens mijn wandelingen heb ik ook veel andere insecten gezien, de zweefvliegen beginnen te komen maar die komen in een ander blog wel aan de beurt. Voor nu bedankt voor het lezen en bekijken van mijn blog.

16 opmerkingen:

  1. ik ga voor de juv zwarte roodstaart. Volgend keer even het veertje gladstrijken.
    Mooie serie, groetjes Huib

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, zeldzaam mooie nachtvlindertjes. Mooie opnames Marianne. De vogels zijn er niet minder om en die libellen dan, de bosbeken zijn erg mooi. Ik heb onlangs een mannetje in De Kampina gezien. Leuk die zwarte roodstaarten. En dan die Europese kanarie als uitsmijter! Geweldig blog ik heb er van genoten.
    Groet
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marianne,
    Wat super om al deze bijzondere nachtbrakers te zien.
    Heel bijzonder dat je ze zo hebt kunnen fotograferen. Erg handig zo'n speciale bak.
    Kijk dat is nog eens een nachtleven en je wordt zelfs wakker zonder kater...hihi...!!
    Foto 14 van dat jonge vogeltje is ook leuk zeg. Grappig met dat veertje op dat eigenwijze koppie.
    Je juffers staan er ook lekker kleurrijk op. Een mooie blogpost Marianne!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. That is my kind of nightlife, Marianne, and I would be happy to share it with you. A couple of years ago a friend of mine used to mount a sheet and black lights at night to study moths, and I would keep him company sometimes. He was very proficient in the taxon, but it takes time and practice to develop his level of expertise. Stay well, dear friend, and stay safe from Covid-19 - no friend to anyone! Hugs from Canada, David

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Marianne, terwijl wij op een oor liggen gaat er een hele andere wereld aan ons voorbij qua nachtdieren zo ook veel motten en nachtvlinders. Jij hebt er echter heel wat mooie exemplaren kunnnen fotograferen. Fascinerend. De zwarte roodstaart jonkies staan er geweldig op. Zo leuk. Ik had het geluk ze ook te kunnen fotograferen op het kerkhof bij de kerk waar ik de slechtvalken bezoek. Uniek vind ik de Europese kanarie. Geweldig!. Ook uniek om de bosbeekjuffer te kunnen fotograferen in NL. Zowel het mannetje als het vrouwtje. Prachtige opnames!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marianne,
    Gelijk bij je eerste zin is het al leuk...Het nachtleven in...Je bent er niet geheel bandeloos uit gekomen door die geelband ;-) Wat een naam Naaldkunstwerkje, moet toch een ander groepje zijn dan die stoffige bebaarde mannen van de zweefvliegen.Prachtige nachtvlinders had je (ook op WN bekeken) en zo gaaf drie soorten dikkopjes! De bosbeekjuffers zijn prachtig! Toch fijn dat je eindigt met vogeltjes. De zwarte roodstaartjes zijn fluffy en schattig, mooie scherpe foto's en leuk dat veertje ;-) weet hij veel...de Eurokanarie was al een feest om die zo dichtbij te zien,
    én te horen, een foto maakt het compleet, al is het dan schuin omhoog.
    Mooi allemaal!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Marianne
    sehr infomativ deine Mottenbilder, selten so nah gesehen oder wahrscheinlich nicht darauf geachtet. Die kleinen Vögel sind auch sehr schön das eine hat eine Top Frisur..:-))
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Marianne,
    ik vind (nacht-)vlinders echt wel kunststukjes van de natuur, maar om dat nu een naaldkunstwerkje te noemen...? Kruis- of kettingsteekjes zie ik er niet in.
    Wel mooi wat je allemaal in het nachtleven hebt opgeduikeld. En overdag ook, trouwens.
    Leuk, die drie soorten dikkopjes, prachtig de bosbeekjuffers en bijzonder die juveniele roodstaartjes.

    hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Marianne,
    Ooit heb ik tijdens een vakantie een nachtvlinderwand gezien die stampvol zat met bijzondere soorten. Ik keek mijn ogen uit. Wat jij laat zien maakt duidelijk dat ons veel ontgaat omdat de dieren 's nachts leven. Je laat bijzondere soorten nachtvlinders zien waarvan ik er kort geleden een overdag zag: de bonte brandnetelmot. Dankzij jouw foto weet ik nu wat ik gezien heb. Ik hoop oo die juffers eens te zien. Voor zo ver ik weet komen die bij mij in de buurt niet voor. De platen vind ik heel mooi, net als die van de roodstaarten.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een mooie opbrengst aan nachtvlinders en de meeste tochn goed gefotografeerd, ondanks de slechte omstandigheden. Van de bonte brandnetelmot had ik tot vanavond nog nooit gehoord en nu kom ik hem zomaar op drie blogs tegen. Nu nog een keertje in het echt, want het is een mooie soort die je kennelijk ook overdag kunt tegenkomen. De Bosbeekjuffers zijn fraai en de Zwarte Roodstaarten idem.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat mooi Marianne, hoe kun je het allemaal vinden. Heel mooi je zwarte roodstaart en je Europese kanarie. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Marianne,

    een prachtig blog met een mooie varia.
    De nachtvlinders waren voor mij tot een paar jaar terug allemaal "motten". Inmiddels weet ik dus beter en zie ik ook vaan hele mooie exemplaren. Die jij hier laat zien zijn ook werkelijk prachtige nachtvlinders met hele mooie kleuren (vooral die eerste). ]
    Ook je dikkopjes en je vogeltjes zijn weer zeer waardevol en dat is ook weer genieten om ze te zien :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk die nachtvlinders. Daar weet ik niet zoveel van, de dagvlinders weet ik aardig op naam te brengen, al ga ik bij de dikkopjes vast wel eens de mist in.
    Ook een leuke serie jonge vogels. En de jaloersmakende foto's van de weidebeekjuffers....die mogen van mij ook wel in het westen van het land komen wonen, kan ik ze ook fotograferen zonder ver te moeten reizen
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo. Blij dat ik hier het type nachtvlinder heb mogen ervaren dat je prachtige camera-opnames waren. In mijn land is er een overtuiging die tot nu toe nog steeds wordt vertrouwd wanneer motten binnenkomen en thuis blijven, wat aangeeft dat de ziel van een voorouder naar het huis kwam.

    Groeten uit Indonesië.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goedenacht, hoe gaat het? Ik ben Braziliaans en ik zoek nieuwe volgers voor mijn blog. En ik zal de jouwe met plezier volgen. Ook nieuwe vrienden zijn welkom, ongeacht de afstand.

    https://viagenspelobrasilerio.blogspot.com/?m=1

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Marianne, hoe is het met je ? groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen