maandag 1 april 2019

Lente in de Waverhoek

Afgelopen vrijdag was ik 's middags vrij om eindelijk eens een rondje Waverhoek te doen. Ik had mijn spreekwoordelijke voortuin al te lang verwaarloosd. Het was heerlijk weer, de zon scheen en het was een aangename 15 graden en vrijwel windstil.

Bij aankomst hoorde ik meteen al de Grutto's en even later stond ik al te genieten van alles wat ik om mij heen zag en hoorde. Blauwborst links en rechts, Rietgors, Tjiftjaffen, Roodborsttapuit.... Bij het fort zaten eindelijk weer eens Krooneenden, dát was lang geleden! Het meeste zat voor de foto wel wat op afstand maar door de telescoop was het natuurlijk prachtig. Met filmen kan ik verder inzoomen dus dat heb ik dan ook gedaan.

Blauwborst (Luscinia svecica)

Roodborsttapuit (Saxicola rubicola)

Bergeend (Tadorna tadorna)

Krooneend (Netta rufina)
In het water de eerste 3 zomertalingen (mannen) prachtig in de telescoop. Baltsende Kluten en ruziënde Kluten, Grutto's lieten zich voortdurend luid horen, Kemphanen en Tureluurs foerageerden er tussendoor. Een Witgat liet zich nog even zien en verder waren alle bekende eenden op de plas. De Scholekster sloofden zich uit net als de Kieviten en de Kokmeeuwen die overal bovenuit schreeuwden.

Kluten (Recurvirostra avosetta)

Kluut (Recurvirostra avosetta)

Ik heb het hele rondje om de Waverhoek gelopen en het was een heerlijke 'Birdfullness' wandeling.

Hier een kort filmpje met een impressie van hoe het vrijdag was.



Zondag deed ik samen met Maria een rondje bij haar spreekwoordelijke voortuin, de Haarrijnse plas. Ook hier baltsende blauwborsten, en hoe!

Blauwborst (Luscinia svecica)
Ook zagen we Kleine pleviertjes en Geoorde futen prachtig in zomerkleed. Ze zaten jammer genoeg wel ver weg op de plas. Oeverzwaluwen cirkelden boven ons en de Tjiftjaffen zorgden voor een continu concert. Een paartje Roodborsttapuiten liep te slepen met nestmateriaal. Lente!

Onderweg naar huis vloog er een Ooievaar over, mijn eerste dit jaar. Een paar kilometer verderop vond ik er nog 1 foeragerend in een weiland. De ring kon ik niet aflezen want die zat onder de bagger.
Ooievaar (Ciconia ciconia)
Bij thuiskomst fladderde er een kleine vos en een Dagpauwoog voorbij. Het is lente en ik vind het heerlijk!

28 opmerkingen:

  1. You had an amazing afternoon, Marianne, with a whole array of wonderful birds. I envy most the fact that there were so many Bluethroats in breeding plumage. This is a very spectacular bird and I have only ever seen one individual, a juvenile in France. It is good to see you out and about with your scope and blogging about your experiences. Enjoy the week ahead!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you David. I agree that the Bluethroat is a wonderful bird, in fact, imo, it's one of the most beautiful species we see in The Netherlands. I feel lucky that they breed in my area and that I can enjoy them so much.
      Have a great week too, without snow.

      Verwijderen
  2. Hoi Marianne,
    Pffft wat een heerlijk verslag van een super fijn weekend! Dat is wat je noemt : Birdfullness!!
    Mooie foto's en een geweldig mooi filmpje. Toen ik dat bekeek beleefde ik gewoon de onderdompeling van vogelbeleving. (Nederlands vrije vertaling van Birdfullness,hihi) HEERLIJK! En knap gemaakt. Jammer dat bij "mijn "voortuin de Geoorde fuutjes niet speciaal voor jou dichtbij wilden komen, en dat de Kuifduiker alweer vertrokken was....Maar de kakofonie van vogelgeluiden en het lentegevoel was er gelukkig wel en een gezellige lekkere lunch!
    Groetjes en tot gauw weer!
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Maria, het was inderdaad een optimale onderdompeling van vogelbeleving, en dan ook nog erg gezellig samen in jouw gebied. Die lunch was gewoon verwennerij, omdat het kan ;-).
      Het was weer erg plezant zo samen!

      Verwijderen
  3. Hoi Marianne,
    Leuke foto's van al deze vogels.
    Grappig vooral die over het water lopende kluten. Super!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Marco. De kluten waren het niet met elkaar eens. De mannen wilden duidelijk iets anders dan de dames dus die smeerden hem :-).

      Verwijderen
  4. Hoi Marianne,
    Een blogje waar overduidelijk uit blijkt dat je erg genoten hebt. Jaloersmakend is de blauwborst bij de Haarrijnse Plas. Zo hoop ik hem ooit ook nog eens te kunnen kieken, zingend met gespreide staart. Ik heb er vandaag aardig wat gezien, maar ze wilden niet erg meewerken. Het waaide misschien net ietsje te stevig en bovendien was het licht al gauw weer te hard. Maar het zien alleen al van deze mooie vogels vind ik gewoon al super.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie. Ik heb ook echt jaren moeite moeten doen om hem zo op de foto te krijgen en natuurlijk wil ik hem nog beter, met de staart gespreid en omhoog ;-). Maar wat je schrijft, alleen al het zien van de vogel is al geweldig!

      Verwijderen
  5. Hoi Marianne,
    Op 1 april ben ik naar de Groene Jonker geweest (geen grap!)Helaas viel het met het gevogelte nogal tegen (helaas ook geen grap). Wat er wel te zien was bleef wat verder weg dan ik kon waarderen, ik heb tenslotte geen telescoopogen. Jullie hadden het beter getroffen zo te zien. De geluiden waren er wel, de beelden zullen de komende weken wel volgen verwacht ik.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees, ja soms zit het tegen qua fotografie. Dat is wel het voordeel van meer vogelaar zijn dan fotograaf, ik ga ook tevreden naar huis zonder foto en zou mijn telescoop niet willen missen. Morgen gaan we de Jonker proberen. En gewoon volhouden, maar dat doe jij wel.

      Verwijderen
  6. Mét de Groene Jonker is Waverhoek mijn favoriete plek voor de blauwborst. Mooie plaatjes!

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij ook Gerrit, allebei prima voor BB zolang het niet dichtgegroeid is dan.

      Verwijderen
  7. Fraaie serie, met name de waaierstaart van de blauwborst mooi geplaat! Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Marianne
    sehr schöne Fotos .. der Nachmittag hat sich gelohnt, das Blaukehlchen ist Top
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vielen dank Frank, Ich war natürlich sehr froh über das Blaukehlchen.

      Verwijderen
  9. Hallo Marianne, ja het is echt voorjaar. Zeker als je jouw Blog bezoekt. Ja, die Blauwborst met open staart is natuurlijk wel jouw toppertje en ook mijn faforiet. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Ben. Eindelijk gelukt om hem met gespreide straat te fotograferen, dat heeft wat jaartjes geduurd...

      Verwijderen
  10. Wow! A Bluethroat, that was very special Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy. I'm fond of this beautiful bird and he posed so well :-).

      Verwijderen
  11. Wat een heerlijk lentefilmpje, Marianne.
    Ongelooflijk, zo dichtbij je de vogels kunt laten zien; met alle geluiden erbij is dit echt genieten alsof je er zelf staat.
    Je foto's mogen er ook zijn; met name de blauwborst en de ruzieënde kluten.
    Echt een genietblog dit.

    hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Corrie, genieten is het zeker in deze tijd van het jaar.

      Verwijderen
  12. Prachtig Marianne die blauwborst en krooneend. De blauwborst wordt hier wel gezien maar ik heb hem nog niet gespot. Een fijne week. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Caroline. Die Blauwborst kom je vanzelf tegen ergens deze dagen, vast en zeker!

      Verwijderen
  13. Hoi Marianne,

    wat een heerlijk blog vanuit de Waverhoek.
    Ik heb zelf nog geen tijd gehad om er op uit te gaan dus ik geniet hier des te meer van :-) Die blauwborst is geweldig en ook de roodborsttapuit. Neem daarbij dan ook nog de kluten en de eenden en je dag kan niet meer stuk. Loopt daar ook zowaar een ooievaar!!!
    Ik heb echt weer genoten hier :_)

    Lieve groet,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige serie, vooral de kluten en de blauwborst met gespreide staart.
    Het voorjaar is altijd zo'n mooie tijd, er is veel te zien nu in de natuur
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fijne paasdagen Marianne. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  16. prachtige serie, vooral de kluten en de prachtige blauwborst met waaierstaart.

    BeantwoordenVerwijderen