vrijdag 7 juni 2013

Wat blinkt daar...?

Is het zilver? Nee.
Is het goud? Bijna.

Het is mooier: het is een Amerikaanse Goudplevier en het is werkelijk een plaatje. Door velen al de mooiste vogel in hun carrière genoemd en eerlijk is eerlijk, ook ik zet hem in de top 10.

Amerikaanse goudplevier (Pluvialis dominicus)

Wat er aan vooraf ging:

Gisterenavond was er een melding van een Kraanvogel in onze regio. In plaats van op de bank een boek te gaan lezen ging ik er toch maar even naar toe want een Kraanvogel blijft een leuke waarneming. Ter plaatse bleek het echter om een geringde Jufferkraanvogel te gaan (een prachtige Kraanvogelsoort maar ergens ontsnapt en hij 'telt' dan voor echte vogelaars niet mee). Ik vond hem mooi, ondanks zijn ringetje. De mooie witte veertjes aan de zijkant van het koppie wapperden in de wind en we kregen ook nog vliegbeelden te zien. Voor mooie foto's zat de vogel wel wat te ver weg maar door de telescoop was hij fraai te zien, inclusief ringetje ;-).

Jufferkraanvogel (Grus virgo)

Jufferkraanvogel (Grus virgo)

Bij zo'n gelegenheid tref je vaak bekende regionale vogelaars. Gisteren ook. Het gesprek kwam al gauw op de beeldschone, goed fotografeerbare Amerikaanse Goudplevier die al een aantal dagen bij Petten zat. Voor mij een soort die ik nog nooit gezien had maar ik heb meestal stomweg geen zin om zo'n eind te rijden voor één vogel. Ik 'twitch' alleen in de regio en zelfs dan nog zeer beperkt.
Paul, die ook naar de Jufferkraanvogel was toegekomen, heeft die bedenkingen niet en rijdt heel Nederland fluitend door om een nieuwe soort te zien. Hij was duidelijk van mening dat hij mij moest overtuigen om toch naar Petten te gaan. Mijn bezwaren wegwapperend zei hij dat hij zichzelf dan ook nog wilde 'opofferen' om te rijden.
Thuis bekeek ik de foto's van het Gouden Amerikaantje op waarneming.nl nog eens en begon er eigenlijk wel heel enthousiast over te worden. Dus mailde ik Paul: we gaan! Vanmiddag was het zover nadat ik mijn wijk had rond geracet. En met succes. Wat een prachtige plevier. Plevieren in zomerkleed zijn sowieso al heel mooi maar deze met zijn prachtig gemarmerde rug en vleugels, en.... en.....
Kijk zelf maar:

Amerikaanse goudplevier (Pluvialis dominicus)

Amerikaanse goudplevier (Pluvialis dominicus)

De plevier foerageerde op zo'n 30 meter afstand voor ons. De wormpjes werden uit het slik getrokken. Ook werd er kleine stukjes gevlogen en een keer geroepen. Door de zon werden zijn kleurtjes nog eens extra benadrukt en was het echt genieten.

Ook vandaag kan ik weer uit de grond van mijn hart zeggen dat vogels kijken (mij) gelukkig maakt en ben ik zo blij dat dát mijn passie is. Zoveel schoonheid in een schepseltje is eigenlijk niet te verwoorden of vast te leggen. Dat moet je beleven en voelen.


Na veel Amerikaanse goudplevierfoto's gingen we bij de Grote sterns kijken. Op een kiezeleilandje was het gezellig druk. Er werd gekrijst, gepaard, gevist, gevlogen, geslapen en ruzie gemaakt. Erg leuk om al die interacties te zien.
Grote stern (Sterna sandvicensis)

Grote stern (Sterna sandvicensis)
Omdat het in Noord-Holland net iets harder waaide en het daardoor behoorlijk frisser was dan thuis, hadden we het na een half uurtje bij de Sterns wel gezien en reden we nog wat rond door de mooie Pettense polder. Echt Hollands landschap. Alleen de wolken en de juiste lens ontbraken voor de 'perfecte' plaat.





Op de terugweg hadden we heel wat te bepraten en voor we het wisten waren we in de vertrouwde polder Groot Mijdrecht. Die, hoe mooi hij ook is, nog geen Amerikaanse goudplevier gehuisvest heeft. Niets om echt over in te zitten, die komt nog wel. En wij hebben broedende Steltkluten, bijzondere Kleinst waterhoentjes en een Jufferkraanvogel. Met een blinkend zilverkleurig ringetje.

24 opmerkingen:

  1. prachtige foto's en veel dank voor jullie reacties op mijn foto's. Ik kan niet wachten om terug te komen op je zij en me aanmoedigen. Bij uw fantastische foto's
    liefde groeten dirk (google vertaler)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo,
      Ich verstehe auch Deutsch.... ;-) Google translation ist nicht sehr gut, aber mann verstehts.

      Viele Grusse,
      Marianne

      Verwijderen
    2. Prima! von nun an wird es besser..... oder nicht? Grüsse.

      Verwijderen
  3. Mooi verhaal weer met leuke foto's.

    Gr Peter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Och, dann kann ich ja deutsch schreiben :-) das kann ich besser als niederlaendisch.
    Du hast wunderbare fotos in deinem blog ! wuensch dir ein schoenes wochenende!
    dirk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hello I am a great lover of nature and your photos I look fantastic.
    Congratulations.
    Isabel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is het toch heerlijk als we elkaar af en toe zo kunnen activeren ,maar het is ook meer dan de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. A great selection of bird shots Marianne. We get a few Cranes in this area of East Anglia.
    I love the scenic shots, lovely picture.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi, Stukje oer Hollands landschap en die wonderschone Amerikaanse plevier!
    Die is echt mooi in de overtreffende trap! Goed gedaan (30 meter...?!) erg goed zelfs!
    De Grote sterns zeker met visje ook top.
    Groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Me encanta, muy buen montaje
    Un gran saludo, de un seguidor

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Elkaar motiveren is de beste duiding! Leuke middag, geweldige plevier. Blij dat ik je heb kunnen overtuigen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Mariannne, leuk Blog. De Amerikaanse Goudplevier mooi vastgelegd. Zelfs het oog is te zien, dat is mij niet gelukt! Ja ook ik ben voor de verleiding bezweken en heb de lange tocht naar het noorden ondernomen!! Mijn Blog volgt nog. In ieder geval was het zeer de moeite waard. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Marianne,

    mooi hé die Amerikaanse Goudplevier.
    Wij waren daar ook in de buurt en zijn er uiteraard ook even wezen kijken.
    We zagen hem gelijk staan en konden ook een paar mooie plaatjes schieten (plaats ik morgen).
    Je Kraanvogel vind ik echt een leuke verschijning gering of niet, je ziet hem toch maar mooi in de vrije natuur. Het waait bij ons altijd meer dan bij jullie hihi... en ik ben blij dat je dan nu zelf hebt ervaren :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tja......dat is natuurlijk een enorm cadeau, Marianne. Hij ziet er idd prachtig uit en ik kan me voorstellen dat, als je vogelaar bent, je 'm toch wel met eigen ogen (én camera) wilt zien. Hele mooie serie weer (die kraanvogel ook, hoor) en je verhaal erbij is leuk om te lezen. Je laatste foto roept bij mij iets op als "oh, daar wil ik ook fotograferen". Al een tijdje ben ik op zoek naar boterbloemvelden zonder storende elementen. Ik zit toch meer in de bloemen, denk ik. Fijne zondag. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Inderdaad een prachtige vogel, die Amerikanse goudplevier. Mooi op de foto gezet. de kraanvogel is ook een mooie waarneming, ook al is het een ontsnapte. En zeker als het in de buurt is grijp je die kans toch. (in poelgeest zit regelmatig een heilige ibis (ontsnapte?), ik had hem al op de foto maar met zijn kop diep in zijn veren, dus daarvoor ga ik nog een keer terug....dat doe je niet als het ver van huis is.
    groetjes Ghita

    Ps: landschapsfoto's zijn ook prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Marian wat een geweldige Goud plevier , maar wij moeten zeker 300 km rijden denk ik en dan nog terug dus ik geniet gewoon van jou prachtige foto's !!
    Goed idee hé !
    grt,
    Annie
    Noushka
    Lentement, je commence à douter si je peux photographier SNIKKKK à moi-même
    Je ne peux pas supporter d'entendre quelque chose de si beau!
    Belle bien!
    tjb,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hello Marianne, I take advantage that my son is home to write in English. Great pictures and such good luck that the birds can still be found. Around my area they´ve already flown by. Let´s keep in touch. Best Regards

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geringd of niet, die kraanvogel is toch wel heel mooi, maar de goudplevier is natuurlijk het neusje van de zalm, wat een prachtige vogel, en gezien de afstand krijg je van mij dikke complimenten voor je foto's.
    Van de landschapjes vind ik de eerste van de dijk erg mooi, zou denk ik alleen nog wat van de lucht afhalen.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. prappig,kwam die amerikaanse goudplevier op andere blogjes ook al tegen.Schitterend vastgelegd hoor,mooie serie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Excelente captações de momentos únicos e belos, registos com enorme beleza e qualidade.

    ag

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtige fotos,fyne weeken nog veel wandelingenin natuur voor shot!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat is natuur mooi om te zien. Je ziet zoveel mooie vogels. Heel mooie foto's heb je gemaakt. Echt super mooi!!!

    Groetjes van Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen