donderdag 3 januari 2013

Spiegeltje spiegeltje......

Een Roerdompblog had ik beloofd en ik ga de Roerdompfoto's dan ook verderop plaatsen. Maar eerst moet ik toch even iets over het fantastische vogelbegin van 2013 kwijt. Tenslotte, waat het hart vol van is, loopt de mond, of in dit geval de virtuele pen, van over.

Gisteren reed ik een beetje rond in de polder op zoek naar ganzen en wat er zoals nog meer in de polder rondhangt. Binnen vijf minuten zag ik een Torenvalk die een Grote Dode Vogel aan het verscheuren was. Darmen, veren, pezen en stukken vlees werden uit elkaar getrokken en waar mogelijk opgegeten. Kennelijk had de Torenvalk nogal honger want ze negeerde mij volkomen en dat gaf me de gelegenheid wat foto's te maken waarvan de onderstaande er eentje is.

Torenvalk (Falco tinnunculus, Kestrel)
Een klein half uurtje bleef ik de dame gadeslaan die haar buikje maar niet vol kreeg. Ook zij had een 'lekker' nieuwjaar.

Uiteindelijk liet ik de Torenvalk achter me en reed richting Wilnis om ganzen te gaan zoeken. Even later werd ik gebeld. Een blik op de telefoon zorgde al voor een gezonde spanning want het was vogelmaatje Kees. Als hij belt, staat hij meestal naar een 'harde soort'* te kijken. Dat was ook zo. Kees had een Zwarte Rotgans in beeld, een vette zeldzaamheid in het binnenland. 10 minuten later stond ik naast Kees achter de Groene Jonker in mijn eigen telescoop naar een overduidelijke prachtige Zwarte Rotgans te kijken. Zulke ontdekkingen zijn voor ons echte top momenten. Zo'n beest hoort aan zee en zelfs daar is hij zeldzaam. De enorme groep ganzen afspeurend ontdekte ik even later (de) (een) Witbuikrotgans. Die had ik al eens eerder gevonden in de polder en is ook een 'harde soort'*.

* Harde soort = term die vogelaars gebruiken voor een (zeer) zeldzame vogel.

Het was wel een beetje bizar en Kees en ik waren allebei erg in ons sas.
Er zaten een paar duizend Kolganzen, honderden Grauwe ganzen en Rietganzen en wat Brandganzen. Een gewone Rotgans, die je hier in het binnenland sporadisch ziet, ontbrak in het geheel maar z'n twee super zeldzame neefjes liepen er zomaar tussen. Ik stuurde een sms de wereld in naar de regionale vogelaars en Maria, Huib en Eric haalden nog net voordat een boer de enorme groep ganzen de lucht in joeg, twee nieuwe regiosoorten binnen. Foto's van het geheel zijn slechts voor mijn archief, te beroerd om hier te plaatsen.

En passant zag ik nog een Ruigpootbuizerd, dus die pikten Kees, Eric en ik ook nog even mee. Twee uur later, nadat ik de eerste Wilde Zwanen van deze winter had gezien, vond ik vlak voor het donker de twee speciale Rotganzen terug aan een andere kant van de Groene Jonker en zo kon Rick, nog net in het laatste licht, ook de twee soorten bijschrijven.

Zo, dat moest ik even kwijt.

Nu over naar de Roerdomp. Geen 'harde soort' maar wel een moeilijke soort. De Roerdomp is een reiger die leeft en broedt in, het liefst uitgestrekte, rietvelden. Roerdompen verstaan de kunst zich tussen het riet vrijwel onzichtbaar te bewegen. Soms, bij onraad, staan ze als een paal rechtop en deinen mee met het bewegende riet. Om een Roerdomp te ontdekken heb je geduld en oefening nodig.

Roerdomp in klassieke paalhouding (Botaurus stellaris, Bittern)
Gelukkig heb ik in de afgelopen jaren op diverse plekjes in onze omgeving Roerdompen gevonden en als ze zich veilig voelen en je zelf rustig blijft, kun je ze soms heel mooi bekijken en fotograferen.

Roerdomp (Botaurus stellaris, Bittern)
Hij vind het veilig genoeg en komt langzaam het riet uit geslopen. Let ook eens op zijn donkerrood gekleurde iris en zijn groenachtige poten met tamelijk imposante klauwen!

Roerdomp (Botaurus stellaris, Bittern)
Roerdomp (Botaurus stellaris, Bittern)
Gegeten heeft hij zo te zien al genoeg.

Roerdomp (Botaurus stellaris, Bittern)
Als het buikje gevuld is, is een flinke slok om de boel weg te spoelen altijd heel erg lekker.

En dan komt het mooiste moment: Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wie is de mooiste Roerdomp aan de waterkant?

Roerdomp (Botaurus stellaris, Bittern)
Roerdomp (Botaurus stellaris, Bittern)
Allemaal bedankt voor het lezen en kijken en alle reacties die ik steeds krijg. Die maken het blog bijhouden extra leuk.

14 opmerkingen:

  1. als je nou zo het jaar gaat beginnen,wat moet dat dan worden zou ik mij af gaan vragen,een mooier heftiger begin kan je je toch haast niet voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marianne,
    Daar wordt een mens toch heel gelukkig van! Super waarnemingen en het jaar was pas 2 dagen oud!
    Pracht Torenvalk en je Roerdomp, daar zijn geen woorden voor, daar wil je alleen stil naar kijken. Nogmaals bedankt voor je sms met 2 x harde soorten! en voor het wachten in de kou op ons. Dat je ook nog daarna dit 2-tal nogmaals hebt gezien én de eerste Wilde van dit jaar, maakt je dag zeker een top-dag! tot gauw ;-)
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Marianne,
    sorry, ik zal je naam niet meer fout schrijven. Nog bedankt voor de tip. Maria en ik waren nog net op tijd om ze goed te kunnen zien. Wel jammer dat die boer geen liefhebber is.
    Verder natuurlijk weer een prachtige blog.
    Huib

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Marianne, wilde net mijn mooiste plaatsen van 2012 met een roerdomp die ik gefotografeerd heb maar je maakt me aan het twijfelen, jeetje wat zijn deze beelden mooi, dan is dat van mij alleen maar bewijs, heb wel het geluk dat ze hier in Brabant iets minder voor komen dan telt de beleving wat harder mee ( voor mij dan maar dat zie je niet op de foto ) en de andere steken dan mooi af tegen een iets mindere foto.
    Ga het wel morgen pas plaatsen even deze beelden laten zakken :)!

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig de Roerdomp Marianne!
    Vooral met spiegeling tijdens het drinken.
    Kan jij je onzichtbaar maken dat de Roerdomp zich niet stoort aan jou.
    Ook de Torenvalk met prooi is gaaf,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. The Bittern, such amazing images Marianne.
    Very well done.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nice captures Marianne. Bitterns are beautiful birds and their "camouflage" are amazing. Great pictures with the reflections in the water, beautiful...

    The first picture is also special, it's not everyday you encounter a bird of pray eating it's lunch! : )

    A great post from a great photographer!
    Greetings, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  8. However, Marianne, You are much more smart of those hidden birds, You are able to immortalize... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw, die roerdompserie is echt super! Dat is echt geweldig om mee te maken, en dan ook nog zulke foto's kunnen maken, gaaf gewoon.
    De eerste foto van de torenvalk vind ik ook erg mooi.
    Twee vogels die op mijn wensenlijstje voor dit jaar staan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou, dit is wel echt een superserie, Marianne. Die roerdomp helemaal. Wat hebben die vogels een goede schutkleur. Leuk ook om je blog te lezen. En dan die torenvalk. Helemaal geweldig. Ik heb van je blog genoten. Dat dat toch allemaal maar gratis te bezichtigen is. Daar kun je je elke keer weer over verwonderen. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zooooo......zeg........ jij begint het jaar ff goed!
    Wat super dat je die twee harde soorten aantrof want dat is toch altijd weer een prachtig moment.
    Je roerdomp is ook een prachtige serie zeg. Ik heb het geluk gehad vorig jaar een Roerdomp in het riet te zien in de OVP en ohhhh... wat was ik blij. Zat inderdaad goed verscholen met zijn snavel omhoog gericht. Je kon hem dan ook echt bijna niet zien.

    Echt een superserie hier Marianne en dus volop genieten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Marianne, wat een spannend verhaal over die ganzen! eerlijk gezegd heb ik zelf niet zo heel veel met ganzen, maar ik kan me jouw blijdschap natuurlijk wel voorstellen, een geweldig begin van het nieuwe jaar, ga zo door zou ik zeggen ;-)
    En dan je foto's, een geweldige binnenkomer van de torenvalk met prooi, gaaf moment en prachtig vastgelegd.
    De roerdomp is helemaal fantastisch om die zo voor je lens te krijgen, ik heb er wel eens eentje zien overvliegen, en daar bleef het bij :-(
    De spiegelplaatjes zijn super, maar de eerste van de roerdomp in zijn karakteristieke paalhouding wint het voor mij, je kunt hier zo goed zien hoe hij eigenlijk niet te zien is ;-) daarom vind ik die foto zo goed.
    Groetjes en fijn weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Citaat: [...] Om een Roerdomp te ontdekken heb je geduld en oefening nodig.
    Als geduld echt een vereiste is om hem te ontdekken, wie heeft deze dan gevonden?
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Marianne,
    Geweldige foto van die valk. Echt heel mooi in beeld gebracht.
    Ook die Roerdomp heb je mooi te pakken. Het lijkt me al moeilijk om deze vogel te spotten zo met die schutkleuren, laat staan hem ook nog zo te fotograferen. Knap hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen