donderdag 25 oktober 2012

Kleurloos

Woensdag, 24 oktober 2012

Je moet toch wat als vogelaar en bijkomend, als vogelfotograaf. Na de afgelopen weken diverse keren erop uit te zijn geweest en even zoveel keren op z'n zachts gezegd teleurgesteld te zijn teruggekomen, probeerde ik gisteren, samen met Don, de Zuidpier bij IJmuiden. Daar zit altíjd wat en het is trektijd, dus het moest goed komen. Maar ik waarschuw maar vast, de foto's in deze blog zijn triest en kleurloos.

De nevel zou wegtrekken, het zou droog zijn... In Limburg was dat ook zo maar niet boven de Zuidpier. Een dikke nevel hing boven Noord-Hollands meest westelijke stukje beton en asfalt.

Bij aankomst (in een bui) zat het parkeerterrein vol met Koperwieken, Kramsvogels, Zanglijsters, Spreeuwen en Vinken. Maar zodra je ook maar een centimeter reed, verplaatste alles zich een vak verder. Te ver voor een 400 mm lens en met vette nevel.

Na een klein uurtje te hebben gefrustreerd over het parkeerterrein, gingen we de pier op. Er was weinig licht, het was eigenlijk een heel grauwe, ongezellige dag. Om toch een positief tintje aan deze blog mee te geven: het was inmiddels droog!

Ik zag nog wel het een en ander aan leuke soorten, met name door de scoop, maar de kleine zangertjes waar ik op gehoopt had bleven weg. Gelukkig kwam er na een tijdje een Zeekoet vlakbij langs zwemmen en hij deed wat flapper en spetter oefeningen.

Zeekoet (Uria aalge, Common Guillemot)
Zeekoet (Uria aalge, Common Guillemot)
Zeekoet (Uria aalge, Common Guillemot)
Vervolgens besloot de Zeekoet wat uit te rusten op een blok langs de pier, daar krabbelde hij moeizaam op en hing wat rond. Een Zilvermeeuw had wel interesse.

Zeekoet (Uria aalge, Common Guillemot) & Zilvermeeuw (Larus argentatus, Herring Gull)
Je denkt dat zo'n Zeekoet best een aardig beest is, tot er een Zilvermeeuw naast komt staan, dan blijkt het toch maar een Zeekoetje te zijn. De Zilvermeeuw deed een paar halfslachtige pogingen om de Zeekoet aan te vallen maar die dreigde stoer met gestrekte hals terug en verjoeg de Zilvermeeuw. Zeekoet-Zilvermeeuw: 1-0.

Zeekoet (Uria aalge, Common Guillemot)
Zeekoet (Uria aalge, Common Guillemot)

Beteuterde Zilvermeeuw (Larus argentatus, Herring Gull)
Een drietal Eiders kwam ook vlak langs de kust. Dat was aardig, zo was er in elk geval nog iets door de lens te zien.

Eider (Somateria mollissima, Common Eider)
Eider (Somateria mollissima, Common Eider)
Je ziet wel aan de foto's dat de omstandigheden niet best waren. Hoge ISO waardes, lage sluitertijden, moeizaam. Er is dan ook weinig detail te zien in de vogels.
Een gemengd groepje van 7 Eiders vloog later nog over. Bewijsfoto.

Eider (Somateria mollissima, Common Eider)
Zoals ik al schreef ontbraken de kleine vogeltjes een beetje. Hier en daar zat een Roodborstje en ik zag een Pimpelmeesje achter een insect aanjagen, constant happend in de lucht maar steeds net te laat. Wel waren er veel Oeverpiepers en omdat ik per se wat foto's wilde hebben zette ik de Oeverpiepers er dan ook maar op. Weer geen detail, het zijn meer aquarellen :-S.

Oeverpieper (Anthus petrosus, Rock Pipit)

Oeverpieper (Anthus petrosus, Rock Pipit)
Door de telescoop zag ik nog een Roodkeelduiker, IJseenden, Zwarte Zee-eenden, Aalscholvers en een Zeehond. Diverse soorten meeuwen, Drieteen- en Paarse Strandlopers en uiteraard Steenlopers en Scholeksters foerageerden op de blokken. Soms vloog er een groepje zangvogels over. Alles was fotografisch gezien onmogelijk om fatsoenlijk vast te leggen.

Om 15.00 uur was er nog maar zo weinig licht dat we al halverwege de terugweg waren.

Een leuke onderbreking van die terugweg was een jonge Grote Mantelmeeuw die een vis had gevangen en die vooral níet wilde delen met een Zilvermeeuw.

Grote Mantelmeeuw (Larus marinus, Great Black-Backed Gull)

Grote Mantelmeeuw (Larus marinus, Great Black-Backed Gull)
Beetje pesten:

Grote Mantelmeeuw (Larus marinus, Great Black-Backed Gull) & Zilvermeeuw (Larus argentatus, Herring Gull)

Grote Mantelmeeuw (Larus marinus, Great Black-Backed Gull) & Zilvermeeuw (Larus argentatus, Herring Gull)
En, flink schreeuwen. De foto is niet helemaal scherp maar ik vond hem zelf wel grappig.

Grote Mantelmeeuw (Larus marinus, Great Black-Backed Gull)
In de duinen zag ik nog een Groenling en een Kneutje opvliegen. In andere omstandigheden mooie, kleurrijke vogeltjes. Terug in de auto zat het parkeerterrein vol met Koperwieken, Kramsvogels, Zanglijsters, Spreeuwen en Vinken. Maar zodra je ook maar een centimeter reed, verplaatste alles zich een vak verder. Te ver voor een 400 mm lens en zonder licht.

Ik geloof dat ik in herhaling begin te vallen. Maar ja, ik had zo graag nog wat kleur in deze blog gebracht. Het ging echt niet lukken met de omstandigheden op deze dag. Daarom een allerliefst Pimpelmeesje uit eigen tuin. Van een paar dagen geleden, toen er heel even een heel klein beetje licht was.

Pimpelmees (Cyanistes caeruleus, Blue Tit)

11 opmerkingen:

  1. Hoi Marianne,
    Je verhaal maakt je hele blog goed! Zoals meestal zat ik met een grijns op mijn gezicht te lezen, en toen je in herhaling viel over het parkeerterrein proefde ik al je frustratie, ja de Pier in grijs nevelig weer daar word je sowieso al depri van, maar als je dan ook nog wilt vogelen...
    Maar ik moet zeggen dat je foto's er gezien de omstandigheden nog helemaal niet zo slecht uitzien, dat doe ik je niet na.
    De flapperzeekoet is erg leuk, inclusief het intermezzo met de meeuw, eiders heb ik zelfs nog nooit gezien, en staan er toch goed zichtbaar op, en zo kan ik wel doorgaan
    Gewoon een erg leuk blog!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marianne.

    Wat niet is kan niet zijn, maar wel leuke soorten !
    Was de fotografe aan het vogelen of de vogelaar aan het fotograferen?

    Er zijn ook fotografen die voor de makkelijke weg kiezen en in deze tijd van het jaar slechts vliegenzwammen op de sensor vast leggen :)

    Met een groet, Sjerp

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sjerp,

      Moeilijke vraag. Gisteren was het 50/50 maar ik zie mijzelf toch het meest als een vogelaar die ook fotografeert. En die foto's zorgen dan ook voor de meeste frustraties. Als vogelaar met een telescoop heb je toch eigenlijk alles wat een mens kan wensen ;-) !? Telescoopgezien is het altijd wel raak, en daarvoor hoef ik ook de polder niet uit :-). Kollen, brandjes, kramsvogels, koperwieken, rovers, piepers....
      Maar ja, de lezers willen natuurlijk ook wel eens wat zien en niet alleen lezen. En je moet je publiek natuurlijk toch een beetje tevreden houden, ofzo.
      Maar wie weet is de volgende blog gewoon een blog zonder foto's. Moet kunnen, zo af en toe.

      Groetjes,
      Marianne

      Verwijderen
  3. Hoi Marianne,
    Ik heb genoten van je blog, hoor! De Zeekoet met 1-0 erg grappig en ik zou nog enkele dagen lopen glunderen met zo'n foto! Ook je meeuwen zijn leuk en jij kan toch niks doen aan het weer. Zondag ga ik vermoedelijk blauwbekken in het kustgebied!
    En je hebt helemaal gelijk. Met de telescoop is het super mooi genieten, weer of geen weer.
    groet en tot gauw
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marianne,
    Wat is dat balen he, dat grijze weer. Ik loop er al twee weken tegenaan bij mijn damhertenbrronst foto's.
    Toch heb je een mooie blog over de vogels op de zuidpier gemaakt, mooie waarnemingen, Zeekoet en eider. De ruziemakende meeuwen zijn ook leuk, en de meeuwen die visjes van het strand pakken zijn ook mooie plaatjes.
    Oh, dat vogelaar / fotografe dingetje herken ik wel. Ik ben vooral fotografe en wil leuke soorten ook een beetje fatsoenlijk erop hebben. Ik ben wel eens met de vogelclub van mijn werk naar de Brouwersdam geweest, ook met dit grijze weer....zij waren helemaal blij met wat ze door de digiscoop zagen (iets van 50 soorten) en ik was gefrustreerd omdat alles te ver zat voor een mooie foto en wat dichtbij zat, nog niet mooi was.....
    Afgelopen tijd bij de herten had ik hetzelfde, het was geweldig om mee te maken, ik heb ervan genoten, maar baal dan ook dat ik geen een top foto kon maken vanwege het beperkte licht.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb zeer geanimeerd en geïnteresseerd je blog gelezen en bekeken, Marianne. Dit is zo herkenbaar. Je wilt zo graag iets moois fotograferen en kijkt elk moment naar de lucht of die al open breekt (dat doe ik dan). Maar nee hoor, het blijft grijs met veel te weinig licht voor een mooie foto. Toch ben je er nog behoorlijk goed in geslaagd, vind ik. Houd moed....er komen betere tijden (hoop ik! LOL). Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Marianne,
    Your magic photos help all of us to live with a smile the current days, becoming colder and colder and shorter and shorter.
    Best wishes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fantastic images Marianne, I love them.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Marianne,
    Wat een geweldige foto's laat je hier zien. Schitterend die zeekoeten.
    Maar die opname van die meeuw met dat scholletje vind ik echt super!! Een geweldig moment. Ben toch wel benieuwd of hij deze vis naar binnen heeft gekregen,.haha..!!

    Groetjes en een heel fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grinnik.... ik moest echt wel even lachen om je verhaal hoor Marianne whahahahaha...
    Ik weet nog dat ik daar was een paar weken terug en toen was het wel zonnig maar vreselijk veel wind. Jij laat hier soorten zien die ik nog nooit voor mijn lens heb gehad, behalve dan de mantelmeeuw. En zo slecht zijn je foto's toch niet!!!!! Als het zo nevelig en mistig was heb je er echt nog mooie platen uitgehaald hoor.
    Ik heb er in ieder geval van genoten :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. You did a great job under poor lighting conditions Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen